Redan i våras berättade Bonnier Business Medias vd Mikael Nestius att Veckans Affärer låg i förhandlingar om två internationella samarbeten. Det ena offentliggjordes i höstas, då VA Finans sjösattes, och nu är det andra avtalet i hamn. Uppdraget handlar om att skapa en nordisk edition av Business Insider.

Varumärket når redan i dag en stor publik i Norden. I dagsläget slussas besökarna automatiskt till den brittiska editionen, men senare i år kommer de istället att landa på en nordisk sajt som Veckans Affärer ansvarar för. Innehållet kommer att vara på engelska och delvis produceras lokalt. Resten kommer att vara Business Insiders artiklar som redaktöras för att passa de nordiska läsarna.
– Vi kommer att kurera ett innehåll som vi tror intresserar människor i Norden, och sedan kommer vi att lägga till egna nordiska nyheter. Det blir både översatta nyheter från Veckans Affärer och originalnyheter som vi skriver på engelska, säger Mikael Nestius, vd på Bonnier Business Media där VA ingår.

Bonnier kommer att sköta all försäljning åt Business Insider i Norden och får majoritet av intäkterna. Sajten ska sjösättas någon gång innan sommaren.
– Vi kommer in första hand att skapa ett Sverigepaket och sedan ett nordiskt paket som vi ska erbjuda annonsörerna, säger Mikael Nestius.

Diskussionerna mellan de båda bolagen har pågått i över ett år. Vilka eventuella andra partners som varit involverade är i nuläget okänt.
– Bonnier är vår ideala lokala partner. Digitalt kunniga, smarta och ledande på sin marknad. Vi är glada över att arbeta tillsammans med dem för att lansera Business Insider Nordics, säger Julie Hansen, operativ chef, i en kommentar.

Business Insider grundades i New York 2009 och har de senaste åren varit ett av de snabbast växande digitala mediebolagen. I höstas köptes bolaget upp av den tyska mediekoncernen Axel Springer till en hisnande värdering på 442 miljoner dollar (drygt 3,7 miljarder kronor). En viktig del i tillväxtstrategin är att skapa regionala editioner av sajten. I dagsläget finns dessa på åtta marknader, däribland Storbritannien, Tyskland, Australien och Indien.
– Det blir ett partnerskap där vi använder oss av deras varumärke och säljer annonser. Vi kommer att försöka hitta lokala partners i de nordiska länderna som hjälper oss med det, och kanske en stringer i varje land som kan bidra med eget innehåll. Det som särskiljer oss från andra affärssajter är att vi är nordiska och skriver på engelska, säger Mikael Nestius.

Han ser stora paralleller mellan innehåller hos Veckans Affärer och Business Insider. Båda riktar sig till en yngre affärsintresserad publik och den huvudsakliga distributionen sker via sociala medier. Tanken är att det ska finnas en ansvarig redaktör som sköter innehållet på sajten.

Hur ser intäktsfördelningen ut mellan er och dem?
– Vi tar den absolut största delen av intäkterna. De får en lite lägre andel i början och lite mer senare när i är igång. Anledning till det är att vi tar investeringar i början för att bygga tekniken.

Får ni inte tillgång till deras befintliga teknik?
– Nej, all teknik är vår, till skillnad mot samarbetet med VA Finans där tyska Finanzen (som också ägs av Axel Springer) står för all teknik. Det innebär att vi får en mycket större andel av intäkterna i det här projektet.

Mikael Nestius vill inte avslöja exakta andelar eller vilka intäkter de budgeterar för att dra in. Men han medger att det finns en grundsumma som de måste betala för att få driva Business Insiders nordiska sajt.

Hur många besökare räknar ni med?
– Jag har inte sett de senaste siffrorna men de har legat på ungefär samma i nivå som Veckans Affärer (150-200 000 unika besökare i veckan) och det bara i Sverige. Den får vi från start, vilket är en stor fördel. Målet är att trafiken ska växa ännu mer nu när vi tar över.

Fanns det några tveksamheter kring att gå in i ett sådant här samarbete istället för att starta något själva?
– De har funnits diskussioner kring varför vi inte gör det själva. De traditionella mediehusen har tidigare ofta ansett att de är störst, bäst och vackrast själva, istället för att samarbeta med någon som försöker slå sig in på marknaden. Min hållning är att vi har varit för fega och inte lärt oss ordentligt av de "disrupters" som finns där ute. Det finns hur många tusen exempel som helst på där mediehus har försökt göra det själva och misslyckats. Ska vi bli digitala på riktigt finns det inga bättre att lära sig av än de som är extremt framgångsrika, säger Mikael Nestius och tillägger:

– Hellre dela med sig av intäkterna än att bli helt frånåkta och inte ha några intäkter alls.