Kampen om affärstidningsläsarna är en av de intressantaste mediematcherna just nu. Marknadsledaren Dagens Industri är urstark, både redaktionellt och kommersiellt. Tidningen har sedan starten 1976 varit något av en sedelpress för ägaren Bonnier. Dagens Industri monopol-liknande affär har utmanats flera gånger genom åren. Dels från olika sajter, som E24 och Realtid men kanske främst från Svenska Dagbladets bilaga Näringsliv.

Konkurrensen mest varit redaktionell – granskningen av SCA belönades välförtjänt med (Bonniers) Stora Journalistpris. Kommersiellt har Dagens Industri, "näringslivsgubbarnas handväska", alltid ägt sin målgrupp. Dagens Industris kärna är den starka bevakningen av aktiemarknaden och de stora svenska klassiska bolagen, bolag som Investor, Lundbergs och Electrolux.

Det är rimligt att tro att framtidens svenska näringsliv kommer att präglas av de nya digitala företag som växer fram tech- och it-världen, Spotify och Klarna är ett par tydliga exempel. Där har Dagens Industri flera utmanare, inte minst Breakit.se, startat av två före detta reportrar på Dagens Industri. DI var erbjuden att köpa in sig i projektet, men tackade nej när Stefan Lundell och Olle Aronsson insisterande på att få bli delägare.

Istället startades undersajten, DI Digital, som gör en snarlik journalistik. Breakit-grundaren Stefan Lundell avslöjade nyligen i boalgets podcast att han leker med tanken på utmana sina forna arbetsgivare på den stora digitala affären, inte bara tech-bevakningen. Hans tes är att Dagens Industri låser in allt mer innehåll, plus att den rosa bjässen sitter på stora fasta kostnader från papperet. Hur realistiska planerna är låter jag vara osagt – men Breakit har under sitt första år gjort en imponerande stark journalistik. Enligt egen utsago gör man också en liten vinst.

Med en nordisk utgåva av Business Insider ökar konkurrensen inom digital affärsjournalistik ytterligare. Samarbetet med Veckans Affärer är logiskt, tidningen har under de senaste åren närmat sig den journalistik som Business Insider står för, både vad gäller innehåll och aktiv spridning via sociala medier.

Tillsammans med koncernkollegorna (inom Bonnier Business Media) Resumé, Veckans Affärer och VA Finans skapas en räckvidd på uppåt en halv miljon unika besökare i veckan. Både Talentums Affärsvärlden och Schibsteds Näringsliv kommer säkert inom kort att förnya sina digitala erbjudanden inom affärsjournalistik.

Räkna med flera nya satsningar eller strukturaffärer.