Hösten 2011 lanserades Snapchat av tre studenter från Stanford University. Fyra och ett halvt år senare finns appen tillgänglig på 17 språk. I maj förra året passerade Snapchat 100 miljoner dagliga användare och fyra miljarder videovisningar per dag.

Samtidigt har plattformen blivit alltmer attraktiv gentemot annonsörer. Det var bara 15 månader sedan  Universal Pictures gick in som första betalande kund på plattformen. Lyxiga varumärken som Burberry använder Snapchat för att presentera sina kollektioner och i dag betalar annonsörer så mycket som 750 000 dollar för ett sponsorskap, enligt AdWeek. Enligt Financial Times kommer företagets reklamintäkter för 2015 att överstiga 100 miljoner dollar.

– Jag tror att Snapchat bara har skrapat på ytan för vad de kan göra som en maskin för branded content. Min känsla är att tillväxten kommer att fortsätta och till och med accelerera under 2016. Hur långt de kan gå beror på deras förmåga att göra vad Facebook har lyckats med – att ständigt hitta nya och innovativa vägar för användare och annonsörer att få värde av plattformen, säger Noah Mallian, head of social på MEC till AdWeek.

Under 2016 väntas Snapchat noteras på börsen, endast drygt fyra år efter lanseringen. För Facebook togs motsvarande steg efter åtta år.

– Snapchats största fördel är att appen är helt bygger på användarnas beteende, användare med ett helt digitalt beteende. Inte på en demografi av användare som började använda sociala medier på college. Snapchat förstår hur målgruppen vill dela och konsumera innehåll. De vet vad användarna är beredda att avslöja och hur man vädjar till deras intressen, säger Topjer Burns, group director distribution strategy på Deep Focus.  

2013 ska Facebook ha försökt köpa Snapchat för tre miljarder dollar. Nu har plattformen stora planer för att bli en mäktigare aktör på annonsmarknaden. Enligt källor till AdAge försöker Snapchat förbättra de riktade annonserna utifrån vilket innehåll som användarna letar efter under upptäck-fliken.

Företaget vill också förbättra varumärkens möjligheter att utvärdera om deras annonser blir sedda. Snapchat ska också stå inför möjliga uppdateringar av designen under fliken "Stories" och på så sätt skapa ett algoritm-styrt flöde, precis som Facebook.