Inför 2016 har spelbolaget LeoVegas inlett ett samarbete med Jon Olsson som ny ambassadör. Friåkningsproffset som tidigare bland annat har ingått i ett designsamarbete med Betsafe, och Audi, är reklampelare för Red Bull och har 304 000 följare på Instagram.

– Han är en intressant profil både på Instagram och som bloggare. Han sätt att ta sig an utmaningar stämmer överens med Leo Vegas varumärke och hur vi tar oss an utmaningar, säger Niklas Andersson, landschef Sverige för LeoVegas till Resumé.

Resumé har tagit del av det treåriga avtalet mellan Jon Olsson och LeoVegas. Som ambassadör ska friåkningsesset sprida LeoVegas varumärke i sina sociala kanaler och i spelbolagets reklamkampanjer på den internationella marknaden. Jon Olsson kommer också att synas i samband med LeoVegas events. Han förväntas också exponera LeoVegas varumärke på sina egna bilar vid tävlingar såsom Mongol Rally.  

Men det är inte gratis. Jon Olsson får 1,5 miljoner kronor om året, sammanlagt 4,5 miljoner kronor under fram till 2018 för insatsen.

– Jag vill inte kommentera ersättningsnivåerna, säger Niklas Andersson.

I avtalet framgår att LeoVegas har rätt att bryta med Jon Olsson i fall ambassadören: begår brott, ställer till med en skandal eller slutar vara aktiv i sociala medier under en längre tid.

Spelbolaget LeoVegas har gjort sig kända för sina kändistäta reklamfilmer. Frank Andersson var först ut och inför släppte varumärket en kändisspäckad film där Skansens djurexpert Jonas Wahlström, sångaren Tommy Nilsson, Lets Dance-domaren Dermot Clemenger och artisten Pernilla Wahlgren gjorde brottningslegendaren sällskap.

Och satsningen har fått genomslag. Enligt LeoVegas Sverigechef Niklas Andersson har spelbolaget fördubblat erinran i målgruppen 18-65 år under 2015.

Leo Vegas är ett svenskgrundat spelbolag baserat i Malta. Jon Olsson är själv bosatt i skatteparadiset Monaco. 2014 landade nettointäkterna på 345 miljoner kronor.

Filmen har premiär i SBS Discovery och MTG:s kanaler i morgon.