Genom att dra in pengar till Rädda Barnen sätt sprider kramkampanjen inte bara värme och omtanke utan även till de som behöver det som mest.

– Varumärket Marabou står för glädje och generositet, och när vi nu fyller 100 år så vill vi fortsätta göra världen trevligare genom att bjuda in till ett stort Kramkalas! Kramar gör oss nämligen inte bara gladare, friskare och piggare – vi blir också mer positivt inställda till andra människor och mer benägna att sprida vänligheten vidare, säger Niklas Larsson, marknadsansvarig på Marabou i ett pressmeddelande.

Kampanjen leds av en ny reklamkaraktär – dockan Barbro som ska uppmana svenskar att kramas mer under hela året. Bakom Barbro står Björn Carlberg, upphovsmannen till tv-serien Kjell på TV4. Barbro kommer att dyka upp i ett antal filmer under året.

Den första filmen med Barbro går upp på lördag, men Kramkalaset rivstartade redan i morse på Internationella Kramdagen, då frukostätande svenskar möttes av Kramkalasets budskap i både radio och i morgontidningar. Marabous personal delade även ut choklad i morgonrusningen.

Marabous kampanj kommer också att synas på digitala skärmar i kollektivtrafiken samt på chokladsampling på stora pendlarknytpunkter i Stockholm, Göteborg och Malmö. Under kvällen kommer även Globen att lysas upp i gult och rött för att uppmärksamma Kramkalaset.

Med kampanjen vill Marabou bli en aktör som får svenskar att komma närmare varandra. För alla mår bra av en kram.

Byråerna bakom kampanjen:

· Strategisk byrå, idé och koncept: Forsman & Bodenfors

· Filmproduktion: Folke Film

· Digital produktion: Isobar

· Mediebyrå: Vizeum

· PR-byrå: Cohn & Wolfe

· Butiksaktivering: Klirr Stockholm

· Eventbyrå: Concept Store