Diskussionen har gått varm om att sociala medier bidrar till pressens förfall, då kändisarna i sociala medier lätt kan bjussa på egna bilder. Prinsessan Madeleine är en av dem som är givmild i sina digitala kanaler.

Expressen och Svensk Damtidning har valt att publicera bilder på prinsessan Madeleines och familjen på solsemester i Maldiverna. Det handlar om paparazzibilder tagna av bildbyrån AOP-IBL som tidningarna köpt in.

– Vi bevakar kungligheterna på deras uppdrag mest varje dag, ibland genom byråer och ibland på plats själva. Chris vägrar ju gå in i detalj på vad han jobbar med, men eftersom Madeleine är en del av vår kungafamilj finns ju ett uppenbart intresse att veta hur de väljer att leva. Den här villan kostar 68 000 kronor per natt och har egen butler, hoppas de fått nån specialdeal!, skriver Expressens redaktionschef Magnus Alselind i ett mejl till Resumé.

Hur mycket betalar ni för bilderna?
– Enskilda uppgörelser med leverantörer brukar vi inte gå in på, men generellt är summorna för nyhetsbilder lägre än vad folk ibland tror.

Prinsessan ger nu medierna som publicerat bilderna en känga. Hon skriver i ett inlägg på sin Facebook-sida: ”Familjetiden, tråkigt nog avbruten. Vad synd att vi inte bara blev tillfrågade om bilder, för här är några söta sådana”. I anslutning till bilderna lägger hon upp en hel rad bilder som visar dottern Leonore och sonen Nicolas leka och stoja.

Vad tycker du om den här kängan?
– Redan för 15 år sen, när jag var Londonkorrespondent, och hon bodde där - tog hon tag i mediehanteringen själv när hon hade synpunkter, ringde upp och skötte det på sitt sätt istället för att förlita sig på en pressavdelning. Då genom att ge stora intervjuer och själv styra informationsflödet om hur hon levde där. Nu är ju Facebook en kanal där hon själv styr över bilden av sig, så det är en ganska naturlig utveckling.

Hur påverkas ni av att kändisarnas användning av sociala medier?
– Det är jättebra att de visar mer av de gör för svenska folket. Generellt vad gäller nyhetsbilders betydelse kontra sociala medier är det ju en stor fråga som påverkar veckotidningar och sajter över hela världen, men det är mer en fråga för Aller och andra som satsar mer på den businessen, skriver Magnus Alselind.