I veckan har SVT granskat smygreklam i blogosfären och på sociala medier. I tisdags utgav sig SVT:s reportrar för att vara bloggare i syfte att se om företag erbjöd pengar i utbyte mot smygreklam. Enligt granskningen kom förfrågningarna in snabbt: företagen uppmanade att inte berätta att det var reklam, trots att lagen kräver att reklam ska märkas tydligt. På sociala medier har många reagerat på granskningen under hashtaggen #doldreklam.

Efter veckans publicitet är Splays vd Vigor Sörman kritisk kring ur SVT har hanterat publiceringen.

– Granskningen har inte varit nyanserad. SVT borde ha satt sig in i hur Yotube-nätverken fungerar. De har varken visat respekt för oss eller för youtubers vilket inte minst märks på youtubers reaktioner på sociala medier den senaste veckan. De har utan grund hängt ut ett stort antal youtubers för att göra smygreklam. De har missat att det inte handlar om reklam utom om varumärken som youtubers gillar. 

– Vi har aldrig blivit anmälda för smygreklam, utvecklade riktlinjer för våra youtubers innan KO tog fram några. När KO tog fram sina riktlinjer var vi snabba med att informera våra youtubers. Vi håller seminarier och satsar på att ständigt utbilda dem för att göra rätt.

Även Youtubefenomet Clara Henry har reagerat på att hon har blivit uthängd i SVT:s inslag där hennes sponsorskap med Always illustrerade ett exempel på dold reklam. 

I slutet av 2015 kom Konsumentverket med en vägledning för annonsmärkning på Youtube och Instagram. I dag fredag lanserar Splay en annonsmärkt-garanti. Garantin införs för att göra det enkelt för annonsörer och influencers. Genom garantin tar Splay på sig ansvaret för att kampanjerna annonsmärks på ett sätt som följer marknadsföringslagen.

– Vi vill vara supertydliga i att vi tar marknadsföringslagen på stort allvar, vi vill visa vad vi står och gör som aktör i frågan. Vi är beredda att göra mer än vad som krävs för oss för att göra rätt. Det är vårt ansvar som branschledande representant för många av Sveriges största influencers.

Enligt Vigor Sörman har Splay sedan starten arbetat proaktivt med annonsmärkning Samtidigt har de märkt är att det finns en osäkerhet hos annonsörer och influencers kring hur man ska annonsmärka varumärkessamarbeten i sociala medier.

I fortsättningen kommer alla kampanjer som går genom Splay och där nätverket är med och tar fram konceptet så ansvarar Splay också för att kampanjen följer marknadsföringslagen och Konsumentverkets nya riktlinjer för annonsmärkning i sociala medier, som kom i slutet på 2015.

Skulle kampanjen bli fälld för brott mot marknadsföringslagen så kommer Splay att stå för eventuella viten.