Dagens medieföretag gör många gånger allt annat än ren medieproduktion. Man anordnar konferenser, kurser, organiserar löpartävlingar eller vad som helst. I väntan på att den nya – eller gamla – affärsmodellen ska börja fungera måste cashen in. I bästa fall sysslar man med något som har en någorlunda logisk koppling till kärnverksamheten.

Digitaliseringen har gjort att vi alla använder vår tid till nya saker, att läsa en papperstidning på morgonen är inte längre självklart, att betala för journalistik är inte givet. Vi inom medierna suckar när våra gamla affärsmodeller inte längre funkar.

Första åtgärden är alltid att skruva lite på den gamla produkten för att se om det hjälper. Sedan inser man att framtiden är digital och försöker konvertera sina analoga läsare/tittare till digitala användare. Parallellt med det försöker man hitta nya kreativa sidoaffärer. Det är i den här kontexten man får se Affärsvärldens satsning på att skapa en ny fond.

Jag tycker att satsningen är klart intressant. Den är logisk på så sätt att den bygger vidare på tidningens styrka: Börsredaktionen är riktigt bra på att analysera aktier. Affärsvärldens fiktiva aktieportfölj slår oftast index, ibland rejält. Förra året låg man till exempel 25 procentenheter över index. Det skapar ett bra argument till läsaren till varför man ska prenumerera på tidningen, underförstått: "Ok, vi vet att vi är dyra. Men du får kvalificerad och affärskritisk information av oss. Rätt använd så kan du lätt tjäna igen prenumerationen eller till och med bli rik på våra texter".

Sett ur det här perspektivet är det logiskt att försöka använda börsredaktionen och dess kunskaper om aktieförvaltning till fler saker. Att förvandla den starka tidningsportföljen till en fondprodukt är troligen grundidén. Om jag har förstått det rätt kommer inte fonden, som görs i samarbete med fondbolaget Lundmark & co, att vara exakt likadan som modellportföljen i tidningen.

Modellportföljen är ofta mycket aktivt förvaltad och byter aktier ofta, allt för att bevara eller öka kapitalet under för tillfället rådande omständigheter på marknaden. Fonden kommer att satsa på hållbarhet och ha en placeringshorisont på tre till fem år. Man kan därmed inte köpa in sig i modellportföljens utveckling, utan snarare i börsredaktionens mer långsiktiga perspektiv. Jag har själv jobbat för Affärsvärlden och har stor respekt för kunskaperna inom börs och förvaltning.

Ur ett journalistiskt perspektiv är satsningen inte fri från utmaningar. Att gå från att vara en oberoende granskare av fondmarknaden till en aktör är inte okomplicerat. Inte minst när man äger ett av Sveriges tyngsta affärsmagasin där man vecka efter vecka skriver marknadspåverkande analyser.

Affärsvärldens redaktion är givetvis medveten om intressekonflikten och noga med att skilja på den egna fonden och tidningens analyser. Börsredaktören Johan Högberg förklarar i den egna tidningen att fonden bara kommer att köpa eller sälja aktier som redan har analyserats i tidningen. Rent hypotetiskt skulle annars fonden kunna köpa aktie A som tidningen senare skulle skriva en köprekommendation på (så kallad "frontrunning, på finansspråk). Vilket skulle skapa ökat värde för fonden.

Ett annat hypotetiskt problem är hur trovärdig Affärsvärlden blir som granskare av fondbolagen när man själv är en aktör på marknaden. Det har till exempel under de senaste åren förts en het debatt hur skäliga fondbolagens avgifter egentligen är. Skulle fonden gå bra kan den säkert både locka läsare till tidningen och på sikt vara en ny inkomstkälla. Men om fonden går sämre än index riskerar det att minska Affärsvärldens trovärdighet som aktieexperter.

Att medierna måste våga testa nya saker är givet. Att utnyttja det man är bra på till flera saker är rätt tänkt. Det är lätt att se de potentiella problemen och de etiska utmaningarna i projektet. Men vågar vi inte testa nya saker och affärsmodeller kommer mediebranschen aldrig vidare.

För övrigt:
* Riktigt starkt nytt nummer av Fokus. Jag tror att nye chefredaktören Johan Hakelius kan ge magasinet en ny dimension.

* Hyllade copywritern Ulrika Good och art directorn Martin Hummel-Gradéns satsning på att sälja billiga kommunikationslösningar kan ge ringar på vattnet. Läs mer här!

Vill läsa och se:

Böcker: "Simma med hajar" av Jorus Luendijk, "Fult spel, Sanningen om Fifa" av Andrew Jennings och "Fartblinda" av Carolina Neurath.

Strömmat: "Billions" på HBO Nordic.

Bio: The big short.