Förra året kom 10 000 besökare för att köpa, sälja, skänka och återvinna gamla elprylar på världens första elektriska loppis. Bakom kampanjen stod reklambyrån Futurniture med syfte att få fler att återvinna gamla batterier och elprylar.

Nu följer Batteriåtervinningen upp fjolårets succé med en turné i Stockholm, Göteborg och Malmö. På lördag den 23 januari 2016 kommer elektrisk loppis till Katarina Bangata på Södermalm. Kylan till trots som lagt sig över Stockholm är alla loppisbord fullbokade.

– Vi passar på under årets kallaste, mörkaste och kanske fattigaste månad och bjuder på något kul som dessutom är bra för planeten! Förutom möjlighet att fynda, skänka och återvinna blir det electric boogie-skola, electro-DJ:ar, mekatronikhacks, lödkolvspyssel och annat skoj för både stora och små. Förra årets loppis visar på ett stort intresse för den här typen av evenemang och vi hoppas kunna nå ännu fler i år med vår turné", säger Jenny Gromark Wennberg, copywriter på Futurniture i ett pressmeddelande. 


– Folk har massor med gamla elprylar hemma som de inte använder och inte vet vad de ska göra av. Men metallerna i en gammal mobiltelefon eller eltandborste går att återvinna - hur många gånger som helst. Genom elektrisk loppis vill vi få in elprylsåtervinning i människors medvetande och vardag, säger Micaela Westerberg, kommunikationschef på Batteriåtervinningen i en kommentar.

Turnén med elektrisk loppis kommer till Malmö i mars och Göteborg i april. Den stöds av aktiviteter i sociala medier, lokalt kampanjande på miljövänlig elcykel, affischer samt DR.

Arbetsgrupp Futurniture:
Katarina Hjertonsson, projektledare
Johan Kinnman, produktionsledare
Fredrik Nilsson, CD och Art Director
Jenny Gromark Wennberg, copywriter
Daniel Stormdal, redaktör sociala media
Lisa Stenberg, digital pr-konsult
Andreas Slättner, original
Annika Kuchenbuch, original
Arvid Johansson, original
Alexander Ankarberg  och Stina Lanneskog, scenografer event

Mediebyrå: Manolito
Eventbyrå: Ryska Posten Event