Det hör inte till vanligheterna att en människas första jobb varar i 16 år. Men för Sofia Myrevik blev det så. Hon trädde in som sommarvikarie på Prime år 1999, som då var nystartad, och har därefter avverkat positioner som projektledare, kundansvarig, vd på systerbyrån Prime M2, marknadschef och byråchef. Vid 30 års ålder blev hon partner.

Sofia Myrevik föddes i byn Måttsund, med knappt 1 000 invånare, utanför Luleå. Efter att ha läst samhällvetenskaplig linje på gymnasiet i Luleå och jobbat extra ett år som lärarvikarie ville Sofia Myrevik plugga vidare. En felriktad chansning på datateknisk linje på Luleå Universitet gjorde att hon sökte sig till Sundsvall för att studera medie- och kommunikationsvetenskap istället.

Sedan gick det snabbt. Hon fick praktik på Rikta Kommunikation. En utbytestermin på Irland senare landade hon ett jobb på Prime.
– Jag lämnade den sunkiga studentkorridoren på Irland och flög direkt till vår uppstartskonferens i Thailand.

Med Prime följde ett annat liv för Sofia Myrevik.
– Jag hyrde en femma vid Hornstull med tre kompisar. Livet lekte.

Är du orädd?
– Jag är nervös och orolig för en massa saker. Men när jag känner att något är rätt så kör jag. Jag är inte rädd för att utmana rädslor. Jag är norrländskt på det sättet att jag är trygg i mig själv.

Sofia Myrevik minns tydligt sitt första uppdrag på byrån.
– Första sommaren hade vi internetportalen Spray som kund. Då gick Investor in med en halv miljard, vilket var innan it-bubblan sprack. Mitt första kundmöte var med Nils Ingvar "Ludde" Lundin, som var informationschef på Investor. Folke Hammarlind, som var kundansvarig och medgrundare till Prime, blev lite nervös när Spraykillarna drog med mig in på mötet. Men det är Prime i ett nötskal, att snabbt ge ansvar och låta dig agera på en scen som är större än vad du själv tror att du klarar av. Om man triggas av det så trivs man. Så har det varit.

Enligt Sofia Myrevik är Prime också orädda för idéer, men är noggranna med att avsluta saker som inte går så bra som beräknat.
– Funkar det inte så är man osentimental och lägger ner det och gör något annat. Då har alla lärt sig någonting av det. Just det tänket har varit inspirerande för mig.

Pr-branschen har förändrats en hel del sedan Sofia Myrevik började på Prime. Inte minst att Prime växt från 16 till 130 medarbetare.

– Vi var superkaxiga i början. Vi ville visa hur man kunde driva affär genom pr, inte bara reklam. Prime hade en triangel som innehöll ”egna kanaler, icke-köpta kanaler och köpta kanaler”. Det var så vi försökte förändra marknadsmixen. 90 procent gick vid den tiden till köpt. Efter några år kom reklambranschen också in i det här och insåg att det inte bara går att köpa reach längre. Reklambyråer har historiskt varit mycket duktigare på paketering än pr-byråer. Idag har dock gränserna suddats ut.

Var det jobbigt att vara i pr-branschen under förändringen?
– Jag tycker inte det. Tvärtom, kul och utmanande. Vi har varit drivande i att skapa förändringen och strukturomvandlingen av branschen. Jag har varit med om flera konjunkturer.

Hur är konkurrensen från andra byråer idag?
– På senare år när vi jobbat konceptuellt har vi framförallt konkurrerat mot reklambyråer, som Forsman & Bodenfors. När man isolerar marknadskommunikation är det förstås större konkurrens. Det är snarare managementkonsulter vi är närmast att jämföra oss med idag.

Hur upplever du jämställdheten på Prime?
– Prime har jobbat länge med jämställdhet. Där är det 50/50 i partnergruppen. Men, du ska komma in på meriter och din förmåga snarare än kön eller bakgrund. Pr-branschens utmaning är mångfald och att hitta talanger som inte kommer från klicken i innerstan.

ewrew

I maj 2014 köptes Prime upp av Weber Shandwick, som är en del av IPG. Grundaren Carl Fredrik Sammeli lämnade ifrån sig sitt livsverk och flyttade senare till Kapstaden för att arbeta därifrån.

– Det var oväntat  för de allra flesta internt. Vi hade hållit vårt oberoende högt, men lyckades inte ta vårt konceptuella tänk ut på en internationell marknad. Vi testade till exempel att starta i New York med svenska uppdragsgivare, men att få amerikanska kunder var svårt. Någonting var tvunget att göras.

Köpet var omtumlande, men skönt.
– Vi fick helt plötsligt en plattform att rulla ut vårt kreativa tänk och kommunikationskoncept på. Men att bli uppköpta av ett nätverk innebär ju också administration och annat tråk. Det har vi försökt isolera till de personer som berörts av det så vi inte får en våt filt över oss med rapporteringen. Vi märker inte så jättemycket av det när vi sitter med svenska uppdrag. Men vi har ju fått utöka ekonomiavdelningen.

Hur är det att tillhöra ett sådant stort nätverk?
– En fördel med det är att Prime har blivit bättre på att planera framåt. Det blev en energiskjuts med ny spelplan och kompetensdelning internationellt.

Under åren på Prime har Sofia Myrevik satt livspusslet med att bilda familj, men även varit med om det fruktansvärda i att förlora en kollega. Två gånger. Medgrundaren Folke Hammarlind gick bort 2005. Förra året förolyckades kreatören Fredrik Olsson. Att berätta för kollegorna är bland de jobbigaste minnena.

– Det var förra hösten, tragiskt drunknad i en olycka i Brasilien. Att som chef och individ hantera en sådan situation är oerhört jobbigt. Vi fick veta det här en fredag eftermiddag. Mamman ringde. Så fort jag fick informationen bekräftad så bestämde jag mig för att samla alla kollegor och berätta, ta in en psykolog och ringa de som jobbat närmast honom. Det ställdes på sin spets, men jag kände att alla måste veta direkt.

Fler tuffa beslut har tagits.
– När konjunkturen stramats åt och man precis anställt tre personer. Då har vi varit snabba med att säga att de inte kan vara kvar. Att säga upp folk är fruktansvärt, särskilt om du själv har jobbat hårt för att personen ska börja.

Hur högpresterande är pr-branschen?
– Det är en högprestationsmiljö. Att se att en del mår dåligt är jobbigt. Jobbar man med pr som konsult i en verksamhet med tydlig ambtion att förändra och utveckla oss själva och branschen så är det tufft. Vi säljer timmar. Konkurrensen är hård och förtroende ska byggas. Men det ger mycket också. För min del var det jobbigt att reformera sig själv vart tredje år. Att hela tiden ligga precis utanför den skavande konfortzonens gräns. Även att ta femtioelva beslut varje dag i en rätt ensam roll.

För fem år sedan avled Sofia Myreviks mamma i cancer, något som påverkade Sofias liv mycket. I torsdags skulle mamman ha fyllt 69 år.
– En sådan händelse är omvälvande.  Jag var föräldraledig med min första son Viktor. Jag var hos mina föräldrar i Luleå när hon fick beskedet. Hon dog inom ett år. Då är jag evigt tacksam att jag jobbade på Prime. När vi förstod att hon hade ont i tid kvar så fick jag spendera så mycket tid som möjligt i Norrbotten.

I början av 2015 kände Sofia Myrevik att hon ville lämna Prime och testa att sitta på köparsidan. Hon berättade om planerna för Carl Fredrik Sammeli och vd:n Markus Gustafsson. Till sommaren tog Therese Bohlin över som byråchef och Sofia Myrevik kunde fokusera på kunderna Ecpat Sverige och en av Primes äldsta kundrelationer Electrolux.

Varför stannade du så länge på Prime?
– Efter tre år brukar väl de flesta stanna upp för att se över var man står och om man får utlopp för kunskaperna man har. Jag trodde absolut inte att jag skulle vara 16 år på mitt första riktiga jobb. Carl Fredrik Sammeli sa när jag berättade att jag ville sluta att ”du har ju haft förmågan att reformera dig själv var tredje år”. Prime har varit en väldigt stor och viktig del av mitt liv. Jag har lärt mig i princip allt under de här åren och utvecklats både professionellt och personligt. Det har varit galet, hög hastighet, utmanande, slitigt, roligt och omhändertagande.

Sofia Myrevik letade efter ett jobb där hon fick fokusera på innehållet. Hon rekryterades till vårdkoncernen Praktikertjänst av marknads- och kommunikationsdirektören, tillika tidigare JKL-chefen, Anna Grönlund Krantz, även hon ny på posten. Den 8 februari tillträder hon den nyinrättade tjänsten som chef för varumärke och extern kommunikation. Praktikertjänst har 1 900 aktieägare som själva arbetar i verksamheten. I och med Sofias Myreviks tillträde så inleds Praktikertjänsts varumärkessatsning. Marknad och kommunikation har slagits ihop och ett nytt team har rekryterats, där flera anslutit från byråsidan. Målet är att 2020 ha ökat kännedomen om Praktikertjänst bland både patienter och potentiella medarbetare.

– Uppdraget handlar om att vässa och ena varumärket Praktikertjänst. Koncernen befinner sig i ett spännande skede och har en lång historia av innovation och att förändra branschen. Vårdsektorn är en framtidsbransch och Praktikertjänst har muskler att tydligare ta stafettpinnen att utveckla den vidare. Patientnöjdheten är superhög men alla vet inte att det är Praktikertjänst läkaren, tandläkaren, barnmorskan eller psykologen de just besökt tillhör.

– Många av tandläkarna går också i pension de närmsta åren så vi behöver jobba med rekrytering och locka till oss talanger som är entreprenörsdrivna, kvalitetsmedvetna och vill leda en verksamhet.

Praktikertjänst ska även se över byråsamarbetena framöver. Koncernen samarbetar idag med Six Year Plan, Åkesson & Curry och Nine Yards.

– Det ska bli så kul att vara den som ställer krav istället (skratt). Jag kommer vara skitjobbig att arbeta med, krävande och förhoppningsvis rolig.

Hur skulle andra beskriva dig?
– Jag är både hård och mjuk.Vännen och kollegan Hannes Kerstell har uttryckt att jag är ”fri från skit”. Det ligger någonting i det. Jag är helt ointresserad av skvaller och skitsnack.

fsfs

Sofia Myreviks stora intresse i livet är löpning. Hon springer i sommar sitt tionde marathon. Av Prime-kollegorna fick hon i avskedspresent att åka till New York och springa marathon i november.

– Kämparglöden fick jag från mamma och sportintresset från pappa, som tidigt tog med mig i både löpar- och skidspåret. Löpningen är lika viktig för huvudet som för kroppen. Jag har haft en vana att springa hem från jobbet minst en dag i veckan från Slussen till villan i Nacka. Nu när jag har nytt jobb så blir det intressant att se hur lång distans det blir. Jag gissar runt 15 kilometer.

 Vad tänker du när du springer?
– Jag avhandlar dagen. Om man har en jobbig uppgift framför sig så tänker jag kristallklart under löpningen. Jag kommer ofta på lösningar.

FAKTA/Sofia Myrevik
Ålder: Snart 39
Uppväxt: Måttsund, fin liten by utanför Luleå
Bor: Lännersta i Nacka. Nära hav, skog och stan
Familj: Gift med Kristofer Myrevik, chef extern kommunikation på Coop. Två barn, Viktor 7 och Oskar 4. Syster med familj i Luleå och pappa i Skellefteå.
Utbildning: Kandidatexamen Informations- och PR-programmet Mittuniversitetet, Strategic Brand Management IHM Business School, Professionellt styrelsearbete Michaël Berglund Board Value
Karriär: Rikta Kommunikation, från junior till VD Prime M2, Partner och Byråchef på Prime, Chef varumärke och extern kommunikation Praktikertjänst
På nattduksbordet: En halv gul sol, Chimamanda Ngozi Adichie
Bästa film: Wes Andersons Moonrise Kingdom
Motto: "Den som ger energi, får energi"
Medievanor: Di, SvD, DN och P1 på morgonen. Håller ett öga på Contagious, PSFK, Nöjesguiden, Resumé och nyhetsuppdateringar under dagen. Lusläser Runners World.
Nätverk i branschen: Elin Frendberg, vd Moderådet. Johan Forsberg, Maria Rankka, vd Sthlm Handelskammare, Carl Fredrik Sammeli, Mårten KnutssonTina Rolén, vd Minirodini, Fredrik Båge, Magdalena Öhrn, Informationschef Ving, Fredrik Andersson, Caroline Jungsand, Anders Forssten, Tomas Tobé, Emma Stjernlöf, marknadsdirektör adidas, Niklas Nordström, Gabriel Sundqvist, Jonas Jonasson, Johan Thor, Marie Söderqvist, VD Livsmedelsföretagen.

FAKTA/Prime

Grundades: 1998 av Carl Fredrik Sammeli och Folke Hammarlind
Anställda: 130
Specialområden: Förändringskommunikation, corporate reputation, public affairs, analys, hållbarhetskommunikation, kriskommunikation, kreativ marknadskommunikation.

FAKTA/Praktikertjänst
Företag: Sveriges största privata koncern inom tandvård och hälso- och sjukvård. Har sedan starten drivits och ägts av professionen. 1900 aktieägare är själva verksamma som tandläkare, tandtekniker, tandhygienister, sjukgymnaster/fysioterapeuter, psykologer, barnmorskor, dietister, sjuksköterskor, logopeder mm. I Praktikertjänst finns även ett femtontal dotterbolag som exempelvis BB Sophia, CityAkuten, Rehab Station och Stockholm Heart Center.
Grundades: 1960, då som Läkartjänst AB
Anställda: 1 900 aktieägare som driver verksamheter i landet, totalt cirka 3 000 anställda
Huvudkontoret: 300 anställda