I flera år drev Magnus Engervall Flexidrive som marknadschef. Bildelningstjänsten lyfte inte på allvar, 2014 visade verksamheten en förlust på 1,7 miljoner kronor och förra vintern hoppade Schibsted Growth av som delägare. I oktober förvärvades verksamheten av holländska Snappcar. De båda företagen var pionjärer och lanserade sina tjänster före världshajpen Uber. I dag har Snappcar 155 000 användare i Holland, Danmark och Tyskland. I nästa vecka drar företaget igång en stor lanseringskampanj i Sverige – med fokus på Stockholm.

– Vi jobbade tidigare med digitala plattformar och bannerannonsering. Nu kommer vi att satsa på att bygga relationer mellan människor. Urbaniseringen i Stockholm har gjort att man knappt säger hej till sina grannar. De sociala relationerna har blivit söndertrasade, folk känner inte varandra och tilliten har försvunnit. Här vill vi bli en aktör för att få folk att lita på varandra igen, säger Snappcars Sverigechef Magnus Engervall till Resumé.

Med Flexidrives befintliga användare har Snappcar redan 10.000 kunder i Sverige, 6000 av dessa i Stockholm. Inför lanseringen nästa vecka kommer företaget att satsa på Clear Channels ytor utomhusannonsering i tunnelbanan och i busskurer – kampanjmaterialet är framtaget av en reklambyrå i Holland Till det kommer viss digital närvaro. Snappcar kommer också att synas med fysiska aktiviteter på Södermalm. Valet av stadsdel kommer efter målgruppsanalys där Sverigekontoret använt sig av samma verktyg som använts med framgång på den holländska marknaden.

– Vi kommer att göra hyperlokala satsningar i Stockholm. Vi har gått ner på postkodnivå över alla områden i Stockholm och fick mest utslag kring Södermalm. Det handlar om en medveten målgrupp av unga hipsters. Syftet med våra fysiska aktiviteter med Södermalm som utgångspunkt är inte bara att vi ska skapa mötesplatser utan att användarna själva ska initiativ att träffas.

Hur ser på att satsa på Södermalm när situation för bilister i stadsdelen är inte direkt optimal? 
– Trafiksituationen i Stockholm och på Södermalm är inte mycket att hurra för. Bristen på parkeringsplatser tvingar bilister ner i dyra garage och driver upp kostnaden för konsumenten. Jag kan förstå att invånarna vill ha gågator, träd och breda trottoarer, men det blir dyrare och dyrare att vara bilägare i Stockholm. Det är just här som vi såg ett hål på marknaden. Genom att dela kostnaderna slipper man pynta upp 3000-5000 kronor i månaden.

Hur kommer det sig att ni övergav er digitala strategi?
– När vi grundade bolaget hade vi lite storhetsvansinne. Vi trodde att vår affärsidé var så bra att det skulle räcka med att synas brett genom bannerannonsering för att användarskaran skulle växa. Vi dubblade förvisso antalet användare med strategin, men vi blev inte så stora som vi hade räknat med. Nu försöker vi implementera samma modell och strategi som har fungerat i Holland.

Med Snappcars modell betalar användarna 100 kronor för att ta del av tjänsten 70 kronor går till bilägarna och 30 kronor fördelas mellan Snappcar och If som tillhandahåller en skräddarsydd försäkring som gäller under hyresperioden. Budskapen som kommer att användas i marknadsföringen är ideologiska. 

– Vi riktar oss till de som vill leda bildelningsrevolutionen. I vårt kampanjmaterial kommer vi att utgå från företagets grundvärderingar. Att tjänsten är bra för miljön, stärker de sociala relationerna som söndertrasats av urbaniseringen, men också monetärt att våra användare sparar pengar genom att ansluta sig. Men i huvudsak är vi ett värderingsdrivet företag och ideologi kommer att vara fokus i kampanjen.

Hur kommer ni att arbeta för att bygga upp communities?
– Vi håller på och tittar på det just nu. Vi har precis anställt en city marketeer som kommer jobba väldigt hands on med att få folk intresserade. Mycket i vår modell handlar om att skapa en känsla av trygghet bland människor och då är det centralt för oss att skapa mötesplatser. Vi hoppas att vissa av våra mer aktiva användare blir ambassadörer för varumärket och skapar aktiviteter för användare på eget initativ.

Hur ska ni hitta dessa ambassadörer?
– Vi jobbar med att bygga ett system där folk kan bli ambassadörer som får material av oss för att sprida vårt ideologiska budskap i sina sociala kontakter. Vi tittar också på att utveckla ett liknande belöningssystem för Airbnb där man kan rekommendera vissa användare och att de i slutändan får en samlad poäng. Dessa skulle kunna bli ambassadörer för varumärket.

Hur mycket sneglar ni på Airbnb?
– En hel del faktiskt. Det finns många likheter mellan våra verksamheter och det är den största framgångssagan i genren. Att hyra ut sin lägenhet och att hyra ut sin bil handlar också om tillit och känslan av trygghet. Delningsekonomi bygger på att vi litar på varandra.