Ölmärket Budweiser har funnits i folks hem i 140 år. Nu dumpar man sin look för en ny visuell identitet. Man har redan förändrat designen 13 gånger genom åren, men bara 80 procent av produkterna har sett likadana ut i världen. Nu ska all design bli samma.

Ölen ska smygstartat lanseringen i september 2015, enligt Adweek. Lanseringen ska vara klar i februari. Budweiser är enormt som varumärke och Adweek räknar med att omgörningen kommer kosta dem tiotals miljoner, något som Budweiser vägrat att specificera.

Enligt Adweek står byrån Jones Knowles Ritchie bakom den nya designen. Ett team på nära 30 personer har skapat looken.
– Det är en sammanslagning av de bästa delarna av Budweisers 140 år, säger Tosh Hall, CD på Jones Knowles Ritchie till tidningen.

Det finns även en tanke bakom den nya designen att sticka ut på hyllorna, där konkurrensen ökar.
– Den nya designen drivs av kontextuella trender som påverkar deras verksamhet: framväxten av hantverket öl och ett bättre liv genom kvalitetsingredienser. Designen svarar bättre på dessa utmaningar genom att tona ned designen med ny estetik, säger Min Lew, partner och CD på firman Base Design som också varit involverade.

Flera större företag har den senaste tiden gjort om sina förpackningar, däribland McDonald’s, Burger King och Starbucks.

Såhär såg Budweiser ut tidigare:

fdgdfg