Eurovision Song Contest har en gränsöverskridande idé och startades för att stärka och förena ett Europa som var sargat av andra världskriget. Att tävlingen ska förena människor över alla gränser oberoende av kulturer, religioner, etnicitet och sexualitet har varit centralt i arbetet med det visuella temat för ESC 2016.

Temat "Come Together" sammanfattar alla dessa värden, som reklambyrån Ingo visualiserat med en magisk blomma. Det kreativa arbetet tog utgångspunkt i en maskros. En blomma som är en organiskt kraft, som finns i hela Europa och som vi väl alla har en relation till. En symbol som bejakar gemenskap, den uppstår just för att våra "flygare" från hela Europa samlas, flygare som representerar människor, minnen, magiska ögonblick och möten.

Den bärande visuella idén som reklambyrån Ingo har tagit fram kommer att synas i tv-programmet, studion och i all kommunikation. Eurovision Song Contests kommunikationschef Lotta Loosme förklarar flygarens koppling till tävlingen.

– Att vara något förenande har funnits med i tävlingens historia enda sedan starten. Det är därför Eurovision existerar överhuvudtaget. Den värderingen delar vi och budskapet är kanske extra relevant i dessa tider.

Hur ska ni se till att symbolen sprids i sociala medier?
– Vi vill att så många som möjligt i Europa tar del av symbolen. Vi tittar just nu på hur vi ska få budskapet att nå social spridning. Den visualiserar budskapet "Come together" som många kan ställa sig bakom och kommer att stödja oss i all kommunikation. Flygarna visualiserar också Europas historia och många positiva värden.

ESC:s symbol till höger och bild ur filmen Avatar till vänster.

Vi på Resumés redaktion uppmärksammade att flygarna har stora likheter med flygarna från storfilmen Avatar. Vad säger du om likheterna?
– De finns det som ser likheter med Avatar. Andra ser likheter med en discoboll, eller en bild av Globen. Det är bra referenser som vi har tagit del av under arbetets gång och som vi inte vänder oss mot.

INGO:
CD: Björn Ståhl
Projektledare: Anna Östergren
Produktionsledare: Helene Daniels
Planner: Julia Blomquist
Copy: Josefine Richards
AD: Rikard Holst
Designer: Fredrik Lundberg
Head of art: Kerstin Engberg
Final art: Victor Lutteman

3D-produktion:
Broken Doll och Swiss