Volvos senaste reklamfilm "Made by people" lanserades i torsdags kväll. Sedan dess har filmen fått en stor mängd positiva tillrop, vilket Resumé berättade om tidigare i dag. Marknadsdirektören Per Carleö har spenderat helgen med att ta emot lovord från människor som tagit till sig av det mångfaldsfrämjande budskapet. 
– Vi är ödmjukt överväldigade över de väldigt positiva reaktioner vi mottagit. Våra sociala kanaler svämmar över av lovord, vi ser att en ovanligt hög andel av de som ser filmen delar den vidare och filmen har på några dagar nu visats över två miljoner gånger på de olika plattformar där den finns uppladdad, skriver han i ett mejlsvar till Resumé.

Har ni även fått motta negativ kritik?
– Nej vi har inte registrerat någon direkt negativ kritik, utan de flesta verkar känna stolthet och få gåshud av filmen. Hög gåshudsfaktor står alltid med i våra briefer, så det känns bra.

Filmen har tolkats som ett inlägg i den politiska debatten. Vad säger du om det?
– Vi har ingen ambition att vara del av den politiska debatten, utan har gjort en kampanj som hyllar de många olika medarbetare som ligger bakom våra framgångar under året.

Vilka möjligheter ser du med att ta ställning för mångfalden i Sverige?
– För oss handlar mångfald inte bara om kön, ålder eller etnicitet. Det handlar även om olika bakgrunder, erfarenheter och personligheter. De olika bakgrunderna ger Volvo värdefulla kunskaper och erfarenheter från många marknader. Det hjälper oss att bättre förstå våra kunder och gör att vi kan utveckla bättre produkter.

Vilka risker finns?
– Enda risken är väl att våra medarbetare får smak för filmandet och flyttar till Hollywood. Alla som medverkat i kampanjen är nämligen riktiga medarbetare och inga skådespelare har använts.

Kampanjen lyfter fram anställda hos Volvo Cars. Hur har den tagits emot internt?
– Fantastiskt väl. Väldigt mycket stolthet och glädje över att vi lyfter fram medarbetarna på detta sätt. Min mailbox är fylld med glada tillrop och det är mycket glada miner i fabriken idag.

Tänker ni ta konceptet vidare eller är det mer av en engångskampanj?
– Det får ni se.