I torsdags kväll hade Volvos senaste reklamfilm "Made by people" premiär. I kampanjen får vi möta Volvo-anställda från en rad olika länder som under decennier har skapat Volvo-andan. 
– Idag arbetar nära 50 nationaliteter med att designa, utveckla, marknadsföra och sälja våra bilar. Mångfald handlar inte bara om ålder, kön, sexuell läggning eller etnicitet – det handlar om att ta tillvara på de kunskaper, erfarenheter och personligheter som finns hos alla medarbetare. Vi anser att mångfald får oss att göra bättre bilar, sa den globala marknadsdirektören Björn Annwall i en kommentar.

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Flera prominenta opinionsbildare uttryckte sin uppskattning i sociala medier. 

"Årets mest kraftfulla antirasistiska statement är en reklamfilm för ett storföretag. Säger en hel del", skrev författaren Henrik Arnstad på Twitter.
"Volvo lyckas med det svensk film inte gör – visar svenskar som svenskar oavsett kön och hudfärg", enligt Kjell Häglund som bland annar driver sajten TV-dags.

Svenska Dagsbladets litteraturredaktör Madeleine Levy skriver i sin krönika "Tänk så lätt det var att rubba SD:s världsbild": 

"För att ett framgångsrikt, blandat, progressivt och öppensinnat Sverige ska måla upp sig för medborgarnas ögon krävs kreativitet, språklig rikedom och bildsinne. Av sådant ser vi idag mycket lite. Kanske för att den visionen inte riktigt finns, ens i människors fantasi. Kanske för att uttrycksmedlen saknas. Tomt har det i alla fall varit. Fram tills nu".

I helgen hyllade Aftonbladets Ingvar Persson Volvos reklamfilm i tidnigens huvudledare. Även han är inne på samma spår:

"Naturligtvis är det ett politiskt budskap, men ett budskap som har märkvärdigt svårt att ta plats i den politiska debatten. För svenska politiker och partier borde det vara just en väckarklocka när det krävs en reklamfilm från en multinationell biltillverkare för att visa upp det bästa hos Sverige".

Resumés bloggare Ebba Körlof Sundberg har också berömt reklambyrån Forsman & Bodenfors för deras insats. 

"Trots att jag med avundsjuka reklamarögon försökte pilla hål på statyettmaskinen F&B så måste jag bara lägga ner. Genom att våga skita i produkten och visa verklighet utan reklamfilter, landar man i något som faktiskt känns genuint. Inte ängsligt. Bara ärligt" skriver hon i ett inlägg.

I skrivande stund har den fyra minuter långa filmen drygt 190 000 visningar på Youtube och 267 000 startade strömmar på Facebook.