Insamlingskampanjen Med andra ögon drar nu igång för fullt på SJ:s tåg och i Stockholms Tunnelbana. Syftet är inte bara att samla in pengar utan att även tala om självmord för att få ner självmordstalen samt leda till ökad kunskap och engagemang för psykisk ohälsa. Kampanjen rullades först ut i slutet av december med hjälp av tidningsannonsering och digitalt.

Kampanjen är framtagen av reklambyrån TBWA på uppdrag av Mind. Byrån hade få liknande exempel på annonskampanjer att luta sig mot och illustrationerna till kampanjen är framtagna i nära samarbete med illustratörerna Elin Sandström och Jennie Ekström.

– I vissa åldersgrupper är självmord den vanligaste dödsorsaken, men nästan ingen pratar om det. Självmord är väldigt tabubelagt och väldigt få som tar sitt liv pratar med någon om det innan. Med den här kampanjen ville vi synliggöra problemet och berätta att det finns ett hjälpnummer att ringa, säger Alexander Fredlund till Resumé. 



TBWA har jobbat med kampanjen under hösten och Minds hjälplinje för självmord öppnade i oktober.

– Alla enheter bygger på samma tema och visar med optiska illusioner hur olika världen kan uppfattas beroende på hur man mår. Det är ett sätt att bryta tabun och avdramatisera frågan.

Vilka riktar sig kampanjen till?
– Vi vill nå alla, men det är ett särskilt stort problem i den yngre åldersgruppen.

Självmord är ett svårt område att skriva om för journalister. Vilka risker såg ni i arbetet med kampanjen?
– Det finns vissa regler för vad man får säga exempelvis ville vi inte prata om metoder och ville på alla sätt undvika att romantisera självmord. Det kan trigga människor som är självmordsbenägna. Här visar vi i stället hur världen kan upplevas av den som mår dåligt och erbjuder möjligheten att ge pengar åt organisationen och på så sätt hjälpa dem i deras arbete.

Hur kommer ni ta kampanjen vidare?
– Det finns många sätt att synliggöra frågan, men ingenting är fastslagit än så länge.

Kampanjen kommer att synas på SJ:s tåg, som underlägg på matbrickorna samt på stolsryggar under veckorna 4-7 samt som vägg- och fönstersskyltar i Stockholms Lokaltrafik SL