Leon Nordin är kanske den största legendaren någonsin i den svenska reklambranschen. Men i förra veckan, den 21 januari, gick han bort efter en längre tids sjukdom. 
– Han somnade in lugnt på sjukhuset, berättar hans fru Birgit Nordin för Resumé. 

Leon Nordin utbildade sig till kemist och arbetade på Statens Skogsindustrier, men bytte sedan bana och började arbeta på reklambyrån Arbmans år 1955. Där fick han rollen som copywriter och tillsammans med art directorn Alf Mork revolutionerade han svensk reklam på 1960- och 1970-talen.  

Leon Nordin ligger bakom en lång rad klassiska kampanjer, bland annat för Renault 4 ("Skrytbilen"), Philishave och McDonald's. Men kanske mest känd är han för att ha omstöpt hela den traditionella byråmodellen.

BILDSPEL: Leon Nordins klassiska annonser.

Det var i en annons i Dagnes Nyheter år 1964 som Leon Nordin gick till angrepp mot sättet att ersätta annonsbyråerna. Tidigare fick de betalt av tidningarna i procent av annonspriset. Han krävde istället att byråerna skulle ta betalt för att ta fram reklamen, själv tankearbetet. Det blev starten för uppdelning mellan annonsbyråer och reklambyråer. 

LÄS MER: Kollegorna om Leon Nordins betydelse för branschen

Leon Nordin var också en central gestalt i uppbyggnaden av Lowe Brindfors. Men hans karriär fick en kraftig törn efter Fermenta-skandalen. Nordin satt i bolagets styrelse och tvingades lämnade byråvärlden eftersom hans drogs in i härvan – något han senare frikändes för. 

År 1976 belönades han med Platinaägget och 2004 tilldelades Leon Nordin Stora Annonsörpriset för sina insatser. 

Han lämnar efter sig tre barn och fyra barnbarn. 

Från 2011: Här berättar Leon Nordin om sin karriär i en intervju med Dagens Media