Pelle Sjönell anslöt till BBH år 2007. Han jobbade för New York-kontoret under tre år innan han var med och öppnade verksamheten i Los Angeles. I New York låg han bakom flera prisbelönta kampanjer såsom "Dig Out Your Soul in the Streets" för Oasis som vann Titan-lejon i Cannes. Axe-kampanjen "Clean Your Balls" blev den mest omdiskuterade i sociala medier 2010. Kampanjen "Dear Sophie" för Google utsågs till "Best Ad of the Year" av Time Magazine's.

Pelle Sjönell var med och lanserade BBH:s kontor i LA 2010 med en ambition att arbeta i mellanrummet mellan reklam, underhållning och teknologi. 2014, var han en ledande kraft bakom att lanseringen av "The Creative Studio" tillsammans med SB Projects som ett var en viktig byggsten i ovan nämnda satsning.

BBH:s grundare Sir John Hegarty kommenterar Pelle Sjönells befordran till Worldwide Chief Creative Officer på BBH Group:

– Personligen är jag fullständigt förtjust i att Pelle nu tar steget att leda BBH kreativt. Kreativiteten har alltid varit en drivkraft i byråns utveckling framåt. För att fira det och försäkra att fortsatt kreativitet när behoven och möjligheterna att expandera gör att vi inte måste anställa de bästa möjliga kreatörerna, utan även måste ledas av den bästa. Därför är jag glad över Pelle Sjönells befordran.

Innan tiden i USA var Pelle Sjönell vd på reklambyrån King. Tillsammans med brodern Calle Sjönell (i dag creative director på Lowe Brindfors i Sverige) reste han över Atlanten och blev i Minneapolis kreativa chef på byrån Fallon. Under sin karriär har Pelle Sjönell vunnit flera priser såsom 18 Cannes Lions-statyetter Delar av hans verk finns också representerade i den permanenta utställningen på MoMA.

– Jag blev kär i reklam på grund av den Levi's-reklam som BBH skapade när jag var tonåring. Jag är glad och känner mig väldigt hedrad över att ta över det kreativa rodret på den här fantastiska byrån. Bara vita får kan bli vallade. För att leda svarta får måste du vara ett själv, säger Pelle Sjönell i en kommentar.