Instagram berättade så smått i juni att de var på gång att lansera annonser på plattformen. Nu publicerar amerikanska Brand Networks, en av Instagrams annonspartners, siffror hos Recode.net över hur plattformen har ökat sina annonsinsatser sedan de infördes i augusti.

Enligt Brand Networks hade de 50 miljoner annonsvisningar på Instagram i augusti, ett antal som fördubblades till 100 miljoner i september. I december nådde annonserna 670 miljoner. Brand Networks hade 13 gånger mer annonsvisningar efter fem månader.

Recode.net skriver att man automatiskt tänker att fler annonser kan leda till fler affärer, men risken är att vid ökning av antalet annonser så kan de bli mindre värdefulla.

Viktigt att notera är att dessa siffror bara kommer från en annonspartner, men att den allmänna trenden är en ökning. Detta är såklart en fördel för Facebook, som köpte Instagram i april 2012. Företaget har ännu inte berättat om de tänker börja behandla Instagram som en separat del i bolagets resultatrapporter.

Instagramannonserna hade premiär i Sverige i september, då med bland andra Flygresor, Linas Matkasse och Gintricot som första kunder.

Se diagram på Recode.net.