Egmont har under 2015 arbetat hårt med sin digitala satsning. Man har bland annat bildat ett nytt bolag för de digitala verksamheterna och anställt en programmatic-chef.

För att kunna öka de digitala intäkterna lanserar Egmont nu en samlad app kallad Flipp för 34 av deras titlar i PDF-form, såsom King, Vagabond, Bamse och Julia. Med appen följer funktioner som exempelvis att kunna spara läsning offline och även ta del av äldre utgåvor.

– Det här är en del av flera olika satsningar. Dels har vi de som vänder sig till content marketing och B2B, med den typ av läsning och annonser. Det här är en satsning på läsaraffären där vi har experimenterat med ”all you can read”. Det är en modell som konsumenterna är välbekanta med och vi tror att vi har någonting att hämta här, säger Egmonts marknadsdirektör David Seifors till Resumé.

Tjänsten kostar 99 kronor, vilket är samma som Spotify, Readly och Netflix. Prenumeranter av Egmonts tryckta tidningar betalar 49 kronor i månaden.

– Inom magasinvärlden så har varken vi eller våra konkurrenter varit speciellt aktiva kring den digitala läsaraffären. Nu gasar vi ifatt. Det här är första gången våra varumärken kommer ut samlade digitalt.

Flipp har funnits på Egmonts andra marknader Norge och Danmark sedan 2015.

– Vi har lärt oss från den norska marknaden framförallt. Jag kan inte säga vad vi har för målsiffra. Vi är ödmjuka i och med att vi sett att det inte har varit någon större rusning med kunder till de andra aktörerna.

Är det svårt att ställa om till digitalt som tidskriftsaktör?
– Man måste hålla isär läsaraffär och annonsaffär. Vi lyckas väl lika väl som andra aktörer vad gäller content och annonsaffär. Läsaraffären har varit mer avvaktande, men vi har varit nöjda med att ta det i den här taken. Vi har väntat på att den ska mogna, säger David Seifors.

Appen Flipp lanseras för mobil och surfplatta i Google Play och App Store imorgon.