Idag är mediechefer från hela Norden på besök hos Facebook i London för att diskutera hur de kan använda sig av plattformen. Bland de svenska namnen finns Thomas Mattsson (Expressen), Jan Helin (Aftonbladet), Eric Ljunggren (Metro) och Johan Såthe (Resumé). Dagens tema är Instant Articles. Schibsteds sociala medier-chef Ehsan Fadakar har till exempel hållit ett föredrag om Aftonbladets intåg i den nya tjänsten.

I veckan blossade en debatt upp när norska statliga tv-bolaget NRK berättade att de var intresserade av att ingå ett samarbete med Instant Articles.

NRK:s digitalchef Frank Gander sa till Dagsavisen:
– Vi är öppna för att arbeta närmare Facebook för att se till att vi löser vårt uppdrag bättre mot vissa grupper som NRK idag inte slår igenom till genom sin traditionella rapportering på tv, radio och nätet, säger han till tidningen.

Att ett bolag som får betalt i licenspengar ska ingå i ett kommersiellt medie som Facebook får konkurrenten TV2 att rasa.

– Det skulle vara helt oacceptabelt att licensfinansierade NRK tar del av den traditionella reklammarknaden, för att inte tala om att ge Facebook statligt finansierat innehåll som Facebook kan sälja på, säger Bård Espen Hansen, redaktör på TV2.no.

Detta leder in på frågan om svenska public service skulle kunna ingå i nya tjänsten. BBC sa till The Telegraph i maj 2015 att de inte vill ha reklam i sitt flöde när deras artiklar blir en del av Instant Articles. Skulle detta kunna vara ett alternativ även för SVT?

SVT vill inte avslöja detaljer inför framtiden. Men klart är i alla fall att Facebook är en stor del av den.
– Vi har en taktisk närvaro här. Jag är med vad gäller diskussionen om huruvida vi ska vara på sociala medier eller inte. Det är klart att vi ska. Vi har ett tydligt uppdrag att försöka nå bredare publik genom att finnas i olika kanaler, säger SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand.

Lena Glaser, som den 1 februari tillträder som programdirektör för interaktivt utbud och plattformar på SVT, vill inte berätta vilka konkreta satsningar ps-bolaget har framöver.
– Vi använder oss av Facebook för att nå ut till publiken och i huvudsak driva trafik till våra plattformar, där de kan hitta helheten av vårt utbud. Vi har i dagsläget inga planerade förändringar av detta upplägg och har inte heller haft några möten kring nya satsningar, skriver hon i ett mejl till Resumé.

Alltså inget Instant Articles?
– Inga planer kring det i dagsläget, säger hon.

I dag är fem sju publicister med i Instant Articles: Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan, Stampen (GP), Nyheter24, Aller och Kit.