Enligt färska siffror från Mediavision valde nära 40 procent av 15-74-åringarna att titta på online-tv under fjärde kvartalet 2015, vilket motsvarar runt tre miljoner svenskar. Det är en ökning med 20 procent jämfört med samma period 2014. 

Även tittartiden blir längre. I årstakt uppgår ökningen för fjärde kvartalen mellan 2014 och 2015 till 47 procent, skriver Mediavision. Tittandet ligger i genomsnitt på 36 minuter per dag.

Det konstateras att övergången från linjär tv till online var mycket kraftig i fjol. Framförallt är det Netflix och Youtube som lockar. De båda tjänsterna nådde en andel på över 50 procent av samtligt online-tittande, vilket innebär att de nu kan jämföras med svensk linjär tv.

Faktum är att svenskarna under fjärde kvartalen tittade lika mycket på Netflix och Youtube som på SVT2, TV3 och Kanal 5, skriver Mediavision. Endast TV4 och SVT1 har högre dagligt tittande.

– Strömmade videotjänster är inte längre en företeelse på marginalen, för unga konsumenter. Vi har passerat en ny brytpunkt och vi ser en kraftig tillväxt för rörlig bild online över hela linjen. Det är helt följdriktigt att reklamen speglar detta och att annonsörerna omfördelar sina budgetar mer mot online, säger Marie Nilsson, vd Mediavision, i en kommentar.

sdfsd