De senaste åren har Folksam kört konceptet "För allt du bryr dig om" med publikfriande reklamfilmer. Nu drar de igång årets satsning genom att kombinera barn och hundar på en solig äng. Allt för att väcka känslor och sprida glädje.
– Det här är en fortsättning på samma insikt och koncept som tidigare. Vi hyllar det som människor bryr sig allra mest om. Människor bryr sig inte om försäkringar, men de bryr sig om sakerna de försäkrar. Med ett varmt och bussigt anslag försöker vi öka gillandet och därmed valbarheten för Folksam, säger Johan Östlund, kundansvarig projektledare på Åkestam Holst.

Folksams marknadschef Lena Strand fyller i:
– Gillandet av varumärket har ökat stadigt varje år sedan 2010, då vi beslutade om ny varumärkesstrategi. Under 2015 nådde vi all time high och blev starkaste varumärket i branschen. Men varumärkesassociationerna måste förstärkas hela tiden och vi behöver ständigt spänna bågen ytterligare för att behålla ledningen.

I den förra kampanjen testade Folksam ett nytt grepp genom att låta barn spela i en orkester. Nu återgår försäkringsbolaget till det som har gett allra bäst effekt.
– Den här gången ville vi använda oss av det äldsta tricket i boken. Barnen och hunden är de två saker som människor bryr sig mest om. Vi vet också att barn och hundar har en stor kärlek till varandra. Den första kärleken ville vi dramatisera på ett episkt sätt i filmen. Nu har vi dragit på ordentligt, säger Johan Östlund.

De kramgoa klippen ackompanjeras av den gamla dängan "The power of love" signerad Frankie goes to Hollywood.
– Vi blev nästan lite generade men kände att vi går "all in" på detta. Vi försöker inte vara coola eller trendiga, utan bara göra en hej dundrandes hyllning till våra kunder.

För Folksam har konceptet med känslofyllda konceptet varit en framgångsfaktor.
– Vi har sett att stora och breda kampanjer fortfarande fungerar extremt bra om du ska förändra människors attityder och beteenden, menar Johan Östlund.

Det brukar sägas att "kampanjen är död". Det håller du inte med om?
– Det är bara trams att kampanjen är död som sådan. All respekt för att det är viktigare nu att vara kontinuerligt närvarande när en människa är inne på marknaden. Men vad många gör fel är att de inte delar upp olika insatser. Vi arbetar med att göra Folksam valbart för fler människor, och de flesta är inte inne i marknaden. Då gäller det att nå ut till dem.

Arbetsgrupp
Kreatörer Johan Landin, Filip Laurent, Felicia Jensen
Byråproducent: Leila Widgren
Kundansvarig: Johan Östlund
Produktionsledare: Jessica Söder
Planner: Jerker Winther
Formgivare: Torbjörn Krantz
Film de Liberté:
Regissör: Markus Johnson
DOP: Carl Rasmussen
Producent: Anders Eklund
Folksam:
Marknadschef: Lena Strand
Projektledare Kommunikation: Linda Holmsten
Brand Specialist: Christopher Constantien