Resumé berättade om omstruktureringen redan i september. Men det var då inte klart hur outsourcingen skulle se ut, vart verksamheten skulle flyttas eller hur många som skulle få gå.

Nu står det klart att bolaget, som grundades 2009 för att samla Bonnierkoncernens ekonomihantering, flyttar delar av verksamheten till Indien. Det gäller områdena leverantörsreskontran (fakturor in från leverantör), kundreskontran (fakturor ut till kund) och redovisning och rapportering.

Outsourcingen innebär att runt 45 personer förlorar sina jobb. Kvar blir ett 70-tal personer.
– I Solutions uppdrag ligger att hela tiden se över hur vår administration kan göras mer kostnadseffektiv, för att frigöra så mycket resurser som möjligt till vår kärnverksamhet. Därför utreddes outsourcing under 2015, och därför kom man fram till att det var rätt beslut. Nu väljer man en partner som är beprövad, och vars storlek, specialisering, och naturligtvis även löneläge gör att Bonnier-bolagen som kunder kan sänka kostnaderna, säger David Salsbäck, kommunikationsdirektör på Bonnier AB, till Resumé.

Vad stannar på företaget i Stockholm då?
– Bonnier Solutions i Stockholm kommer att ansvarar för kvalitetssäkring och den kommersiella relationen gentemot tjänsteleverantören, och för de funktioner som inte lämpar sig att outsourca 

Hur ser avgångsvederlaget ut?
– Den diskussionen förs med de som berörs och med fack, säger David Salsbäck.

Redan den 1 februari gäller nya regler för personal i lokala Bonnierbolag – kunder till Solutions – samt på Bonnier Solutions. Den största förändringen är att all kontakt nu måste ske på engelska, såsom bokföringsordrar, support och noteringar.

Bonnier Solutions huserar i nyrenoverade lokaler i Bonnierhuset på Torsgatan 21 i Stockholm. Vad som kommer hända med utrymmet när en stor del av personalen försvinner är oklart.

Under år 2014 omsatte Bonnier Solutions 85,5 (83,6) miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust på -27,4 (-58,6) miljoner kronor Företaget hade då 105 (116) anställda. Åsa Thunberg är vd.