Det var i ett pressmeddelande tidigare idag som Telenorägda Canal Digital och Bredbandsbolaget gick ut och berättade om ett avtalsbråk med Discovery Networks där bland andra Kanal 5, Kanal 11 och Animal Planet ingår. Anledningen ska vara Discovery Networks krav som innebär att bolagens tv-kunder skulle drabbas av prishöjningar.

– Vi har förhandlat med Discovery Networks under en längre tid utan att komma överens. De föreslår en avsevärd prisökning för våra kunder som vi inte är beredda att acceptera. Vi har krävt att det befintliga avtalet ska förlängas innan förhandlingarna är färdiga, men det har Discovery Networks inte accepterat och då tvingas vi göra det här, säger Canal Digitals presschef Maria Sörnell till Resumé.

Det har kommit spekulationer om att ni gör det här för att sätta press på motparten under förhandlingarna. Vad säger du om det?
– Nej, det finns ingen strategi bakom detta. Vi har en skyldighet att informera våra kunder om vad som sker.

Vad kräver ni av Discovery Networks?
– Vi är inte överens om prislappen. De kräver en historiskt hög prishöjning för samma kanaler.

Hur stor prishöjning handlar det om?
– Jag kan inte svara på det eftersom vi befinner oss i förhandling och prissummorna är sekretessbelagda. Men vi har aldrig tidigare sett en så här stor prishöjning.

Discovery Networks presschef hävdar att priset är fullt rimligt om rättvist. Hur ser ni på den beskrivningen?
– Det är klart att han säger så. Men det man kan se är att sedan amerikanska Discovery Networks kom in på den svenska marknaden har flera konflikter uppstått med operatörer när det kommer till prishöjningar.

Hur har era kunder reagerat?
– Det är klart att det har kommit reaktioner och många är oroliga över att kanalerna ska försvinna.

Avtalet löper ut natten till måndag. Kan man kalla er kommunikation just nu för en krishantering?
– En kris har det inte blivit än eftersom inga kanaler har släckts, men det är klart att våra kunder blir undrande. Vi försöker vara så tydliga som möjligt med informationen på hemsidan, svara på telefonsamtal och svara på kommentarer på Facebook så gott som vi kan.

Dan Panas, presschef på Discovery Networks Sweden, är besviken.
– Kanal 5 är den kanal som är kopplad till roligare tv, men idag finns beklagligt nog bara en riktigt dålig Norgehistoria att berätta. Eftersom den norska situationen kan komma att drabba upp till 900 000 hushåll som tittar på våra kanaler via Telenors plattformar. Det kan även komma att drabba mindre aktörer som är helt beroende av Telenors signal.

Men varför uppstår den här situationen återigen?
– Jag kan inte kommentera förhandlingarna som sker i Norge.

Så det går inte att säga något på grund av att de sker i Norge?
– Jag jobbar på Discovery Networks Sweden. Jag kan bara beklaga att risken finns att vi kan komma att försvinna från Canal Digital och Bredbandsbolaget och vi kommer göra vårt yttersta för att det inte ska hända.

Discovery Networks kommer under kvällen att informera tittarna.
– Det här gör vi för att tittarna förtjänar att få bästa möjliga information eftersom det finns en risk att planerat tv-tittande kan drabbas.

Canal Digital och Bredbandsbolaget skriver i sin pressrelease att det är Discovery Networks som förbereder nedsläckning av tv-kanaler.
– Ett scenario med en avstängning är något vi gör vårt yttersta att undvika. Det är bara distributörer som har den fysiska möjligheten att stänga av tv-kanaler. Vi är tåget, de är rälsen, säger Dan Panas.