Det var i förra veckan som SVT publicerade sin stora granskning om dold reklam i sociala medier. Youtube-stjärnorna Clara Henry och Axel Palm samt Youtube-nätverket Splays vd Vigor Sörman har reagerat kritiskt. Detta har nu lett till att SVT varit tvungna att förklara sig för att inte orsaka missförstånd. Ulf Johansson, chef för riksnyheter, svarar nu på SVT.se. Han skriver att de inte alls påstår att alla profiler bryter mot lagen och lurar barn, inte heller att alla klipp som visas i inslagen är brott mot marknadsföringslagen. Clara Henry var ett av de klipp som visades.

”Däremot har vi berättat om ett nytt medielandskap där det ofta är svårt att avgöra vad som är betalda budskap, och vi har granskat ett antal kampanjer som inte haft en tydlig markering om att det handlar om reklam”, skriver han.

Han berättar vidare att ”de naturligtvis sökt ett antal profiler med intervjuförfrågningar. Bland dem som avböjt medverkan finns Clara Henry”. Det har fått Clara Henry att sparka bakut på Twitter.

”Bland dem som avböjt medverkan finns Clara Henry"? Förlåt, SVT, men er intervjuförfrågan har aldrig nått fram”, skriver hon på Twitter.

Mikael Pettersson, reporter på SVT, skriver som svar på Twitter:
”Märkligt, min kollega @Sannaluning frågade både din manager, via mejl, och dig personligen under hösten.”

Clara Henry fortsätter:
”Vidare har vi reagerat på att ni svartmålat oss som faktiskt är transparanta med reklam. Inget annat.”

Axel Palm å andra sidan berömmer SVT:s förtydligande:
”Detta är faktiskt stort. SVTs rikschef svarar på kritiken. Även om det saknas en direkt ursäkt för den smutskastning SVT gjorde av youtubers i sin granskning fick vi vara med och påverka. Att de förtydligar vad deras syfte var och motiverade sina val betyder att de erkänt oss som part debatten.”

Clara Henry och Axel Palm ingår båda i Youtube-nätverket Splay. I en intervju med Resumé förra veckan sa Splays vd Vigor Sörman såhär:

– Granskningen har inte varit nyanserad. SVT borde ha satt sig in i hur Youtube-nätverken fungerar. De har varken visat respekt för oss eller för youtubers vilket inte minst märks på youtubers reaktioner på sociala medier den senaste veckan. De har utan grund hängt ut ett stort antal youtubers för att göra smygreklam. De har missat att det inte handlar om reklam utom om varumärken som youtubers gillar.

Resumé har sökt Clara Henry.