Det var för drygt två år sedan som DN:s vd Gunilla Herlitz, chefredaktör Peter Wolodarski och Bonnier News chef för läsarintäkter, Pär Roosvall, besökte Silicon Valley och Mike Moritz, som är ordförande i Klarnas ägarbolag Sequia. De beslutade sig för att ta fram världens första ”en klick-lösning” och bildade partnerskap.

I oktober togs betallösningen i bruk och är nu fullt implementerad hos DN, med goda effekter.
– Vi har fördubblat vår kundtillströmning jämfört med föregående år. Senast jag kollade hade vi 33 000 kunder. För ett år sedan var det knappt hälften, säger Pär Roosvall till Resumés papperstidning.

Idag har Bonnier News 700 000 betalande kunder. Hur de fördelar sig på DN, Expressen och Dagens industri vill Pär Roosvall inte säga. Klart är att Klarna snart ska lanseras även hos Di. Den var tilltänkt även hos Sydsvenskan – men förra veckan kom beskedet att tidningen skrotar sin betalvägg då den troligtvis inte inbringat några stora pengar.

Expressen kommer sannolikt inte ha användning för Klarnalösningen.

Vill du veta mer? Teckna en prenumeration på Resumé här.