I dag offentliggjordes The Gunn Report, den globala rankingen över priser i reklambyråvärlden. Listan bygger på resultaten av 45 globala, regionala och nationella kreativa tävlingar under 2015. 

2014 hade Forsman & Bodenfors stora framgångar med "Live Test Series" och "Epic Split" för Volvo Trucks. Kampanjen belönades med två Grand Prix i Cannes och bidrog starkt till att Sverige nådde plats 8 på Gunn Reports ranking förra året. 

I år landar Sverige på plats 12, den sämsta placeringen på många år. Nedan ser ni rankningen över svenska byråer där Forsman & Bodenfors återigen hamnar i topp. Kolumnerna står för antalet utmärkelser i film, print, digitalt och prestigekategorin integrerat.

1

(1) Forsman & Bodenfors (Gothenburg)

7

2

2

6

17

2

(2) Åkestam Holst (Stockholm)

0

3

2

3

8

3=

(-) Crispin Porter + Bogusky Scandinavia

0

0

3

0

3

3=

(4) King (Stockholm)

1

0

2

0

3

3=

(-) TBWA (Stockholm)

3

0

0

0

3

 
Det mest belönade nätverket blev BBDO och BBDO New York blev den mest prisbelönta byrån. Andra noterbara höjdpunkyet är att Leo Burnetts kampanj #LikeAGirl för Always blev den mest prisade kampanjen globalt och att Volkswagen under krisåret 2015 blev världens mest prisbelönade annonsör.

Nedan följer topplistorna i Gunn Report 2015:

Mest belönade eklamfilmer
1 John Lewis, "Monty's Christmas", adam&eveDDB (London)
2 Leica Gallery São Paulo, "100", F/Nazca Saatchi & Saatchi (São Paulo)
3 Twix Bites, "#TBT Bites" campaign, BBDO New York (New York)
Mest belönade print och utomhuskampanjer 
1 Buick Road Safety "Human Traffic Signs" campaign, Lowe China (Shanghai)
2= KFC "Burger"/ "Drumstick"/ "French Fries", BBDO Proximity (Kuala Lumpur)
2= Samsung, "Safety Truck", Leo Burnett (Buenos Aires)
Mest belönade digitala kampanjer
Honda Civic Type R, "The Other Side", Wieden+Kennedy (London)
Geico, "Unskippable" campaign, The Martin Agency (Richmond)
Under Armour, "I Will What I Want - Gisele Bundchen", Droga5 (New York)

Mest belönade integrerade kampanjer
1 Always, "#LikeAGirl", Leo Burnett (Toronto)
ZDK Exit Deutschland, "Nazis Against Nazis - Germany's Most Involuntary Charity Walk", GGH Lowe (Hamburg) / Grabarz & Partner (Hamburg)
3= Intermarché, "Inglorious Fruit & Vegetables", Marcel (Paris)
3= No Somos Delito (We Are Not Crime), "Holograms For Freedom", DDB Spain (Madrid)
 
Mest belönade kampanjer över alla medieslag
1 Always "#LikeAGirl", Leo Burnett (Toronto)
John Lewis, "Monty's Christmas", adam&eveDDB (London)
ZDK Exit Deutschland, "Nazis Against Nazis - Germany's Most Involuntary Charity Walk", GGH Lowe (Hamburg) / Grabarz & Partner (Hamburg)
 
Mest belönade byråer
1 BBDO New York (New York)
2= adam&eveDDB (London)
2= AlmapBBDO (São Paulo)
 
Mest belönade nätverk
1 BBDO
2 Leo Burnett
3 DDB
 
Mest prisade länder
1 USA
2 UK
3 Australia
 
Mest belönade annonsörer
1 Volkswagen
2 Samsung
3 Nike
 
Mest belönade produktionsbolag
1 Smuggler (London, Los Angeles, New York)
2 Stink / Stink Digital (London, São Paulo, Moscow)
3 Blink Productions (London)
Mest belönade regissörer
1 Dougal Wilson (UK)
2 Augusto Gimenez Zapiola (Argentina)
3= Jones+Tino (Brazil)
3= Ringan Ledwidge (UK)