Igår, torsdag, höll KIA-index regelgruppsmöte om webb-tv-valutan och hur den ska utformas i framtiden. Mötet slutade i oenighet efter att majoriteten velat införa enmodell som innebär att man mäter från första sekunden av en preroll i klippet. Tidigare har man börjat mäta när själva klippvisningen kör igång för att vara säkra på att tittaren ser annonsen.

Det nya beslutet får skarp kritik från Aftonbladet och tv-chefen Jan Scherman.

– Vi har varit emot den här modellen då den inte ger någon korrekt bild av hur man konsumerar annonserna. Webb-tv-valutan kommer bli som dinarer. En valuta som inte står sig i konkurrensen för linjär-tv-valutor. Det kommer i sin tur att leda till att tillväxten som vi ser inte går att kapitalisera på. För att nå effekt så förutsätter det att tittaren har sett annonsen, säger Jan Scherman till Resumé.

Jan Scherman är förvånad över att Sveriges Annonsörer, som driver KIA-index, tycker att det här är en bra lösning. Man hoppas så snart som möjligt kunna träffa berörda parter.

– Det är ett kortsiktigt sätt att boosta antalet strömmar. För vår del kommer våra siffror åka i himlen. Långsiktigt är det olyckligt eftersom vi inte kommer dra nytta av tillväxten och potentialen på marknaden. Webb-tv får svårt att stå sig i konkurrensen, säger han och fortsätter:

– Det här beslutet är grundat på bristande kunskap. Det är speciellt olyckligt at Kias beslut fattas i djup oenighet.

Aftonbladet ingår sedan i höstas i MMS webb-tv-valuta, där de jämförs med linjära kanaler som TV4, SVT och Kanal5. Mätsättet är olikt från KIA-index.

– Fördelen med MMS var att man insåg vikten av att hitta konsensus. Här är alla eniga hur det ska gå till och man mäter räckvidd på ett kontrollerbart sätt.

I KIA-index regelgrupp ingår 16 personer, däribland Fredrik Rogberg och Antoaneta Nikolaeva från Aftonbladet, Klara Grivans från Aller media, Nils Andersson Wimby från Isobar och Johan Lindahl från Scream.

I KIA-index huvudmannagrupp ingår bland annat Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, Tobias Hedström, chefsanalytiker på TU, Henrik Stangel, försäljningsdirektör Bonnier News och Tobias Eidem, chef för Kia-index.

Nils Andersson Wimby var delaktig i beslutet och kommenterar det såhär:
– Reglerna ska vara enkla att förstå och statistiken skall följa pengarna. Vi som är annonsörer vill förstå hur många julgranar det finns som vi kan sätta dekorationer i, och med den förändrade regeln blir det tydligare hur stort inventarie den listade webb-tv-publicisten har.

Tobias Eidem, chef för KIA-index:
– Regelverket är ett levande dokument; det är en av styrkorna med KIA-index, att vi kan anpassa oss efter vad den ständigt utvecklande marknaden ställer för krav. Vi kommer att fortsätta att fokusera på webb-tv den närmaste tiden, så håll utkik efter ytterligare förändringar från oss för att skapa en än mer annonsörsvänlig mätning, säger han.

KIA-index vill inte kommentera Aftonbladets uttalande.