Så sent som förra stod det klart att Loa Falkman blev av med sitt hedersuppdrag att ringa in det nya året i SVT. Orsak? Den folkkäre operasångaren och skådespelaren hade skrivit kontrakt med ICA och återkommer varje vecka som "ICA-Stig" i Kings hyllade reklamsåpa.

Samma öde hade drabbat Antikrundans expert Peter Plunkty 2012. Com-Hems reklamkaraktärer Judit och Judit stoppades från att medverka i Melodifestivalen 2014.
Samtidigt har andra frilansande SVT-profiler såsom Rickard Ohlsson och Glenn Strömberg har klarat sig. 

Inför årets Melodifestival är sångerskan Charlotte Perrelli ett av evenemangets ansikten utåt som programledare. Samtidigt syns hon i Comviqs reklamfilmer signerade Forsman & Bodenfors. Filmen började rulla den 19 januari, mindre än en månad innan hon ska stå inför en miljonpublik och presentera Melodifestivalen som programledare tillsammans med Gina Dirawi. En kampanj som dessutom kommer att rulla vidare under våren.

Aftonbladet har sökt ansvariga på SVT under veckan för att få kommentarer kring hur det här påverkar bolagets trovärdighet och oberoende.

"Komplex fråga. I grund och botten stämmer det du skriver, men det finns också ett antal orsaker till undantag", skriver SVT:s programchef för nöje Thomas Hall i ett sms till Aftonbladet.

Men han vill inte svara på om det är förenligt med SVT:s uppdrag att programledare syns i reklamkampanjer. Varken SVT:s projektledare för Melodifestivalen Anette Helenius eller presschefen Anders Hvidfeldt vill svara på tidningens frågor.