I dag, den sista fredagen i januari, firas San Publicito. Helgonets rötter är oklart, men i dag är alla spanska byråer upptagna av firandet, enligt VCCP Madrids strategichef Nuria Serrano.

– Vi samlas och går ut i torsdagsnatten eftersom vi inte behöver gå till jobbet följande dag. I Spanien vill vi ha kul och firar nästan allt, säger hon till AdAge.

Under själva dagen brukar en skidtur till Pyrenéerna vara en populär aktivitet eftersom backarna är tomma när andra är på jobbet.

Reklamhelgonet San Publicito är en produkt av det spanska ordet "publicidad" som betyder reklam. Det har bara varit ett namn fram till förra året då Madrid-byrån Peanuts & Monkeys bestämde sig för att skapa en "officiell" San Publicito-figur.

Innan de tillverkade figuren utformade byrån sex olika prototyper som alla bygger på egenskaper inom reklamyrket i skepnaden av sex olika reklamchefer. Sedan fick branschen rösta fram en egen favorit. Till slut vann krigaren eftersom den representerar betydelsen av att kämpa för varje idé.

I en video berättar Peanuts & Monkeys om arbetet med att ta fram figuren som bygger kreatören Ignasi Giro.

Peanuts & Monkeys tog sedan San Publicito-figuren, i Ignaci Giros skepnad på turné och lånade honom till byråer för att skapa en pepp inför firandet. På en blogg dokumenterades hans besök på 52 byråer bland annat Sra Rushmore, Leo Burnett, TBWA, DDB, Grey och DoubleYou .Byrån organiserade också fester i Madrid och Barcelona, sponsrade av Spaniens motsvarighet till Komm.

Firandet av helgonet innebär inte bara fest utan är också ett sätt att uppmärksamma reklambranschens bidrag till den spanska ekonomin. Nästan alla yrkesgrupper i Spanien har ett eget helgon. Reklambranschen är dock en av få yrkeskategorier som låter medarbetarna vara lediga för att fira högtiden.