Sverige ska införa åldersgräns för sociala medier
Inom två år ska Sverige införa en åldersgräns för sociala medier som Facebook, Instagram och Snapchat. Det beskedet ger konsumentminister Per Bolund (MP) till SVT. Åldersgränsen kan bli så hög som 16 år. Anledningen är att EU:s nya dataskyddsdirektiv ska införlivas i svensk lag. 
– Ja, den förordning som man tagit på EU-nivå säger att det ska vara en 16-årsgräns med möjlighet att gå ner till 13-årsgräns. Det är en bindande förordning så nånstans där kommer det svenska regelverket att hamna, säger Bolund till SVT. 

Regeringen kommer nu att tillsätta en utredning som ska avgöra var åldersgränsen ska ligga på.

Facebooks nya reaktioner...
Snart kommer Facebook att rulla ut fem nya känsloyttringar som kompletterar like-knappen. Dessa är "kärlek", "haha", "wow", "ledsen" och "arg". De nya reaktionerna har redan testats på en rad utvalda marknader, men blir tillgängliga för samtliga Facebook-anslutna inom kort, skriver The Guardian

...och livevideo till alla
I december fick ett antal utvalda kändisar tillgång till Facebooks nya funktion med livevideo – ett svar på Twitters tjänst Periscope. Nu kommer alla amerikanska iOS-användare att få tillgång till tjänsten som gör att de kan streama live till sina följare. Inom kort blir den också tillgänglig på Android. Facebook-grundaren MArk Zuckerberg har sagt att livevideo är ett prioriterat område under 2016, skriver Time.

"Kringlan" tappar gig efter attack mot DN
I veckan rapporterade Dagens Nyheter att komikern Kristoffer "Kringlan" Svensson, som under hösten fått hård kritik för sina sexistiska attacker, gör comeback med en ny stand-up. I artikeln har reportern pratat med två arrangörer som upplåter sina lokaler för showen "Persona non grata". Det tilltaget fick "Kringlan" att se rött och kallade bland annat DN för "hororna" på Twitter. Det gör nu att han tappar sitt inplanerade gig på 2Lång i Göteborg, rapporterar DN.

Discovery satte press på Telenor i sändning
Igår stod det klart att Discovery Networks Sweden riskerar att slängas ut från Telenor-ägda Canal Digitals och Bredbandsbolagets nät. Anledningen är en tvist där Discovery Networks krav uppges innebära att bolagens tv-kunder skulle drabbas av prishöjningar. För att sätta press på sin motpart körde Discovery Networks meddelanden i sina sändningar och digitala kanaler igår där de uppmanar tittarna att kontakta sina leverantörer, skriver Dagens Media
– Vi kommer att informera tv-tittarna i våra kanaler och på våra sociala plattformar om den risk som nu föreligger. Det är naturligt att om man vänder sig till den man är kund hos om man har ytterligare frågor, säger presschefen Dan Panas.