Den 1 februari tillträder Lotta Saxe som Head of Marketing and Communications på den Stockholmsbaserade startupen Kiliaro. Den molnbaserade foto- och filmlagringstjänsten som smyglanserades i början av januari 2016 har lockat flera tusen användare under sina första veckor.

– Jag har alltid haft en entreprenöriell sida, och har länge haft ögonen på startup-världen. Jag blir delägare i bolaget och kommer att vara inblandad i beslut som gäller produktutvecklingen lika väl som kommunikationen. Det passar mig eftersom jag inte kan låta bli att lägga näsan i blöt! Som person är jag väldigt "hands on" och jag gillar att jag kommer att få jobba med allt från de stora strategiska besluten till att sitta och uppdatera sociala medier, säger Lotta Saxe i ett pressmeddelande.

Hon lämnar därmed en roll som senior projektledare på Berghs School of Communication där hon arbetat sedan 2009.

Arian Bahrami, vd på Kiliaro kommenterar rekryteringen:

– Vi har samlat ett starkt team av extremt duktiga utvecklare, de kommer bland annat från TradeDoubler, Spotify, Klarna och Electrolux. Vi är väldigt glada att ha fått med Lotta i gänget, vi fastnade direkt för hennes driv och energi och hennes kunskap och erfarenheter från Berghs är ovärderliga för oss i den här fasen.

Johan Svensson, affärsutvecklingschef på Berghs:

– Det är spännande för oss att se att någon som Lotta, som varit länge på Berghs och innehaft en nyckelroll, väljer att ta det här steget. Det säger något om vad som håller på att hända i Stockholm just nu, och som har varit på gång ett tag nu. Fler och fler mer traditionella företag tittar också på startups för inspiration, till exempel genom att arbeta efter Lean Startup-metoden, och jag tror att det kommer att krävas mer av företagen framöver för att få behålla talangerna.