Den uppdaterade browsern tillåter använder att installera appar som blockerar annonser på webbsajter som de besöker, liknande Apple's Safari webbläsare.

För ingen har väl missat den uppståndelse som skedde när Apple släppte sitt nya operativsystem iOS 9 – som tillät appar som blockerade annonser. Apparna sköt snabbt i höjden på topplistorna även i Sverige. Annonsblockeraren skapade panik hos de svenska publicisterna under hösten och många pratade om vändningen för annonser digitalt.

När Samsung nu väljer att öppna upp för adblockers så kommer apparna endast fungera i deras eget internet, alltså inte det ofta förinstallerade Google Chrome. Den första appen att ladda ner, enligt The Next Web, är Adblock Fast.

Att Samsungs nya plugin inte skulle gälla Google Chrome gör egentligen inte så mycket - det kommer ändå att nå många. Enligt siffror från appbutiken Google Play har nämligen 50 miljoner laddat ner Samsungs internet till sina smartphones världen över. Enligt The Next Web laddar sidorna i genomsnitt 51 procent snabbare med annonsblockerare på Androidenheter.

Samsung är världens största tillverkare av smartphones. Men kriget mot Apple och iPhone fortsätter.