Jung grundades av fyra herrar i ett garage på Södermalm 2002 och har sedan växt till en av Sveriges mest prisbelönta byråer med 35 medarbetare. Nu köps hela Jung upp av Hallvarsson & Halvarsson Group.

Grundarna Claes Bodén, Martin Abrahamsson och Jonas Sevenius – blir samtidigt partners och delägare i H&H Group.

– Vi är otroligt glada att få den här möjligheten att bygga vidare på gruppen av företag tillsammans med Claes, Martin och Jonas. Jung är en enastående skicklig, framgångsrik och kreativ byrå som kommer bidra med mycket för att bland annat höja den kreativa nivån. Vi har en sammansättning av kompetenser och inriktningar som alla var och en utvecklas individuellt, säger Martin Petersson, vd på H&H Group, till Resumé.

Jung kommer fortsätta att drivas som eget varumärke med fokus på kreativitet och populärkulturell påverkan. De kommer samarbeta tätt med Hallvarssons övriga byråer.

– Vår strategi är tydlig. En av de stora värdena är att bygga ett starkt oberoende Jung. Vi bejakar mångfalden.

Hur mycket betalar ni?
– Det kommer vi inte berätta.

Hallvarsson & Halvarsson blir i runda slängar 220 pr-konsulter, med en dominerande ställning i pr-Sverige.

Kan ni bli för stora?
– Vi är glada för det vi bygger. Med storlek kommer dynamik, utrymme och takhöjd för alla som vill leva ut sin talang. Men storleken är inte det väsentliga här.

Kundkrockar då?
– Vi tänker inte ”krockar” utan tänker möjligheter. Vi ser att hela gruppen såklart får fler möjligheter när det är bra för kunderna att jobba tillsammans. Kunderna är det viktigaste.

Det är inte första gången någon vill köpa Jung. Byrån har under en längre tid varit eftertraktad hos internationella byrånätverk, säger medgrundaren Claes Bodén.

– Med Hallvarsson var det första gången vi blev nyfikna på riktigt. Flera nätverksbyråer har visat intresse, men det har aldrig funnits ett intresse från vår sida då vi varit rädda att urholkas. Vi kommer nu vara kvar som ägare och för oss är det viktigt att fortsätta jobba med Jung, säger Claes Bodén.

Vad betyder affären för er?
– Jag tror att vi kommer få fina genvägar att utveckla saker som både vi och Hallvarsson saknar. För det andra kommer vi få en ännu viktigare roll som kreativ spjutspets, samtidigt som vi får lära oss mycket av 190 nya experter som vi får arbeta tillsammans med.

Har det gått dåligt för Jung på sistone?
– Vi har alltid haft en sund verksamhet med positiva resultat och en sund utveckling, både ekonomiskt och kreativt. På senare tid har något år varit lite sämre ekonomiskt. Vi har inte publicerat bokslutet för förra året, men vi ser att det blir bättre än 2014.

Under sensommaren bytte Jung Relations vd. Då efterträddes grundaren Claes Bodén av Jimmy Rodhelind på vd-stolen. Rodhelind kom från mediebyrån Mediacom, där han varit i nästan ett decennium. Hos Jung ska han utveckla ledarskapet och organisationen.

– Vi kommer fortsätta att utveckla vår förmåga och göra varumärken till samtalsämnen. Det finns också ett annat perspektiv: branschglidningstider. Vi fortsätter vara Jung, men kan använda gruppen för vissa frågor för att påskynda utveckling av erbjudande, säger Jimmy Rodhelind.

Vad kommer detta innebära konkret för Jungs framtid?
– Jag vill vara lite försiktig med den typen av uttalanden då det kan skapa en förväntansbild. För mig är det viktigt med ledarskapet vad gäller delaktighet och den utvecklingsmöjlighet vi har. Jag har varit här en kort tid nu, men för mig är det kul med förändring. Jag gillar också oberoendet, att det inte är en internationell nätverksbyrå. H&H Group har en entreprenörell anda.

Jung har idag kunder som Absolut vodka, Sony, Head & Shoulders och Blocket. Byrån omsatte 67,1 (69,4) miljoner kronor under 2014 och redovisade ett rörelseresultat på 1,4 (4,8) miljoner kronor.

I Hallvarsson & Halvarsson Group ingår, förut H&H, även Springtime, Comprend, Involve och nu Jung Relations. H&H är kommunikationsrådgivare inom Financial & Corporate Communication, Corporate Marketing samt Public Affairs.  Gruppen samarbetar med kunder i tio länder. H&H AB omsatte 171,9 (157,9) miljoner kronor under 2014 och redovisade ett rörelseresultat på 4,3 (2,4) miljoner kronor.