Lina Brunzell har ett förflutet på byråer som Volt, Lowe Brindfors, King och Wieden+Kennedy Portland. Tillsammans med kreatörskollegan Katja Janford har hon tidigare tagit fram hyllade kampanjer för bland annat Hemglass och Sibylla.
– Jag hade precis börjat på M&C Saatchi, men fick ett mejl från AWB om ett förutsättningslöst möte. Jag tänkte: Herre­gud. "Satfläsk", som jag brukar säga! En sådan här tjänst har varit min dröm, och när jag träffade AWB kändes det bra direkt. Vi tänker väldigt lika kring kreativitet, säger Lina Brunzell.

I januari i fjol lämnade reklamveteranen Jocke Jonason cd-stolen på AWB som sedan dess har stått tom – tills nu. Något som ger Lina Brunzell större möjligheter att forma sin nya roll.

I samma veva har AWB fått nya ägare, då stora delar av ledningsgruppen adderas till tidigare ägare. En satsning som har gjorts för att öka tillväxten inom strategiska projekt, menar styrelseordföranden Johan Forsberg:
– Fler kvinnor kliver in. Som bransch är vi inte bortskämda med att kvinnor tar plats som ägare. Det känns sjukt bra, både emotionellt och affärsmässigt.

På AWB jobbar 22 personer i dag och byrån har kunder som Nike, Miljömärkningen Svanen, Atrium Ljungberg, urb-it, Rebtel och D-link.

FAKTA/AWB:s ägargrupp
Nya: Cornelia Waldersten Årfors, Mia Fallenius, Petra Käll
Samma ägarandel: Jimmy Johansson, Martin Bundock, Mathias Rosenqvist
Ökar sitt ägande: Ewa Ihrman, Fabian Månsson, Johan Forsberg

Fotnot: Artikeln publicerades först i det senaste numret av Resumé (nr. 1-4, 2016). Få nyheterna först - teckna en prenumeration här