Den lilla godispåsen med gröna, röda och orangea bubblor var något som alla ungar fick med sig hem från kioskerna på 80- och 90-talen. En ovärderlig lördagstradition. Och den skandinaviska påsdesignen har hängt med oss svenskar i minnet.

Nu återuppstår designen tack vare Fredrik Carlström, tidigare vd på Great Works i New York, vilket uppmärksammas av amerikanska Wired.com. Carlström lämnade Great Works 2011 och grundade nya designbyrån Austere i samma stad under 2014, via vilken han nu släpper förpackningsdesignen. Prickarna återuppstår genom ett samarbete med chokladtillverkaren Brooklyn’s Mast Brothers, där de sätts på en förpackning med mjölkchoklad.

– Om du inte växte upp på 1990-talet skulle du inte veta om prickarna. Vi visade dem för en ung designer här och han inte visste om det. Det är definitivt en generationssak, säger Fredrik Carlström till Wired.

Wired skriver att när Carlström visade Mast Brothers mönstret så tyckte de att det var ”coolt och retro”. De skriver vidare att det är oklart vad MastBrothers konsumenter kommer tycka om det 40 år gamla mönstret – men klart är i alla fall att prickarna är en start för mer skandinavisk design i USA.

De berömda prickarna togs fram av Lennart Arvidsson år 1966, som ritade cirklarna på en av hans första dagar som chef på svenska förpackningsföretaget JD Stenqvist. Han ritade ett par mynt och olika storlekar och så var prickarna födda. Alla Sveriges kiosker och tobaksaffärer använde sig av godispåsarna. Men så plötsligt under 90-talet så började de försvinna, genom bland annat konkurrens från Karamellkungen och kioskerna slogs igen. Under 2014 valde Ica att åter introducera godispåsen med prickarna i sina butiker, framförallt för barn som äter lite mindre godis.