Ja så är vi i gång då, nytt år nya tag. Jag hade lite hopp där i början men så poff går luften ur och samma skit igen – missförstånden och de avsiktliga hårddragningarna av meningsmotståndares argument i lättstötta, oresonliga dumdebatter.

Nästan all nyhetsrapportering följer i dag en dramaturgi där någon skriver en ganska väl­balanserad invändning på ena eller andra viset, kanske med någon lite fyndig formulering eller metafor, för att sedan misstolkas å det grövsta av någon annan, som i sin tur får ännu tokigare mothugg från en tredje. Så är vi i gång, misstolkar och polariserar. Är det verkligen så svårt att hålla två tankar (eller fler) i huvudet samtidigt?

Jag vägrar att tro på alla dessa orättvisa misstolkningar. Har vi på riktigt så här svårt att förstå varandra? Man kan ju tycka att det inte är en så stor sak, göra "låt dem hållas"-rycket på axlarna och blunda med öronen, men problemet är mycket större än så. De avsiktliga misstolkningarna påverkar allas vårt sätt att formulera oss framåt. Rädslan att bli missförstådd gör oss försiktigare, på gränsen till fega. Nu senast visade det sig smärtsamt tydligt då till och med polisen valt att inte rapportera om brott som faktiskt skett.

Vi håller på att anpassa det offentliga samtalet efter dem som väljer att förstå sämst. Kan det leda till något annat än ett ruskigt korkat samtal? Världen är komplex. Flera saker kan vara sanna samtidigt. Att tjejer inte får ha sina kroppar i fred kan vara ett generellt problem vuxet ur en mansnorm, samtidigt som det kan vara ett större problem i en specifikt kvinno­fientlig kultur. Och det kan samtidigt vara sant att alla män inte tafsar, som att alldeles för många män gör det.

Det är bara januari och vi har redan hunnit med en polarisering där vi ska låtsas tro att hela redaktionen på Sveriges största dagstidning "mörkar" nyheter eller att några av de mest profilerade feministerna förnekar att det finns kvinnofientliga kulturer. Det är klart att det blir lite rivigare på Facebook om man väljer att tolka verkligheten så. Men jösses vad dumt.  

Hedvig Hagwall Bruckner 
Copywriter på King och opinionsbildare i Resumé. Denna text publicerades i senaste numret av tidningen.