Den 2 december gick Arla ut och krishanterade via en debattartikel i Dagens industri. Detta med anledning av SVT:s Uppdrag Gransknings program om att Arla bland annat lägger stora pengar på representation, trots rekordlåga mjölkpriser. Ikväll visas Uppdrag Gransknings tredje program om Arla, vilket får mjölkjätten att ge sig ut på krigsstigen ordentligt.

Nu har Arla skickat ut ett mejl till ett antal personer i medie-Sverige. Målet är att marknadsföra deras motgrepp Twitter. ”Nej, jag är inte ute efter sympati. Jag vill bara berätta att vi kommer fakta-twittra under hela programmet”, skriver Gunnar Gidefeldt i mejlet.

– Uppdrag Granskning har kommit över vår granskning. De väljer att inte berätta att den är vår. De väljer också att låta bli att berätta om åtgärderna vi gjort på grund av granskningen. Då känner jag att de inte gör sitt jobb. Kan vi hitta ett alternativt sätt att berätta detta på så gör vi det. Därför väljer vi att komplettera det som händer i programmet med livetweets. Jag själv, med hjälp av kommunikationsavdelningen, kommer bemöta uppgifterna live, säger Gunnar Gidefeldt, kommunikationsdirektör på Arla.

En form av krishantering alltså?
– Det är naturligtvis så att när det tredje Uppdrag Granskning inom ett år kommer så är det inget positivt för Arla. Det skadar varumärket och vår preferens. Sen är det klart att vi ska granskas som stort företag. Men som ett program som UG som håller hög fana kring journalistisk så måste man kunna kräva mer. Twitterkampanjen handlar inte om krishantering, vi vill förklara vad det handlar om.

Gunnar Gidefeldt har även startat en blogg, där han bland annat lägger upp ett mejl som han skrivit till Uppdrag Gransknings redaktion inför programmet. Han kallar situationen som uppstått för absurd.

– Bloggen är ett sätt att både externt och internt sätta perspektiv på olika frågor. Både det som händer nu och på sikt. Det är viktigt att vi kan nå alla 3 200 bönder inom Arla.

Har ni tagit hjälp av kriskonsulter?
– Jag har jobbat med krishantering bland annat under min tid på TV4. Vi behöver inga konsulter som berättar vår story. Vår story börjar där vi är, säger Gunnar Gidefeldt.

Uppdrag Gransknings ansvarige utgivare Nils Hanson i ett mejl till Resumé:
"Påståendet om att vårt program bygger på Arlas egen granskning får stå för honom. Det är en uppgift som vi varken kan bekräfta eller dementera av hänsyn till våra källor. Men det kan vara värt att notera att Arla inte gått ut med de allvarligaste uppgifterna i vårt program, exempelvis de som rör misstänkta mutbrott. Påståendet om att vi låtit bli att berätta om åtgärder som Arla vidtagit efter den interna granskning är felaktigt. På fyra ställen i reportaget nämns Arlas egen kostnadsutredning, att företaget har ändrat sin policy nämns sju gånger."

Flera har uppmärksammat Arlas krishanteringstaktik på Twitter. Här är ett urval: