Spotlight och Klirr startade kampanjen #utmanaebola hösten 2014 för Johanniterhjälpen. Året därpå gick byråerna återigen samman i #255kronor till UNHCR och flyktingkrisen.

Nu kan Spotlight och Klirr prisas för ebola-kampanjen, som gjordes pro bono, i kategorierna ”Fundraising” och ”PR on a Shoestring Budget” i PR News Nonprofit Awards.

– Det är kul att en svensk insamlingskampanj med minimal budget uppmärksammas internationellt. Det känns extra bra eftersom kampanjen handlade om en sådan viktig fråga som att kraftsamla mot ebola, säger Axel Lagerbielke, grundare och kundansvarig för projektet på Spotlight PR, i en kommentar.

Kampanjen skapades på bara åtta dagar med ett koncept att så fort som möjligt få största möjliga effekt. Och det gick hem. Närvaro i sociala medier med inlägg om händelseutvecklingen säkerställde att kampanjen alltid var aktuell. Faktum är att insamlingen drog in så mycket pengar att den fick stoppas - Läkare utan gränser har nämligen en gräns på sex miljoner.

Nonprofit PR Awards är en internationell pr-tävling som arrangeras av amerikanska The PR News Group och som uppmärksammar den bästa kommunikationen inom pro bono.

Tävlingen avgörs den 15 Mars i Washington DC.