Den 13 februari skulle Charlotte Perrelli ha varit Melodifestivalens ansiktet utåt som programledare för Melodifestivalen tillsammans med Gina Dirawi. Men hennes medverkan i en reklamfilm för Comviq har väckt kritik. I förra veckan uppmärksammade Aftonbladet att artisten figurerat i en reklamfilm, vilket strider mot SVT:s policy. 

De ansvariga ville inte svara på tidningens frågor och redaktionen för SVT:s storsatsning har haft ett krismöte. Nu blir hon av med sitt uppdrag i SVT.

– Jag kan bara hänvisa till att vi gjort allt enligt avtalet där vi inkluderat alla mina reklamuppdrag som godkänts av SVT men det är givetvis tråkigt att SVT gjort en avtalsmiss som drabbar min programledarmedverkan. Jag ser fram emot mina utökade artistiska framträdanden i programmet, säger Charlotte Perrelli i ett pressmeddelande från tävlingens presskontakt Lili Assefa som Aftonbladet har tagit del av. 

Avtalet mellan Charlotte Perrelli och SVT skrevs i november 2015 och reglerade hennes medverkan som programledare och artist i den andra deltävlingen. Avtalet inkluderar vilka reklamuppdrag programledaren har och dessa ska också ha godkänts av SVT. 

Avtalet har nu omförhandlats så att programledardelen utgår och ersätts med en utökad artistisk del.

– Ibland blir det fel och vi på SVT tar på oss det. Vi ber Charlotte om ursäkt som det framstått som den avtalsbrytande parten, vilket inte är fallet. Samtidigt beklagar vi den negativa publicitet som Charlotte fått de senaste dagarna. Igår träffades Charlotte och SVT för att lösa den uppkomna situationen på bästa sätt vilket resulterade i att parterna omförhandlade avtalet där Charlotte kommer att få en utökad roll som artist i programmet, säger Anette Helenius, SVT:s projektledare för Melodifestivalen, i pressmeddelandet.