På torsdagskvällen presenterade Bonnier AB:s koncernchef Tomas Franzén fjolårets resultat för hela koncernen. Omsättningen uppgick 25,9 (23,7) miljarder kronor. Ebitda-resultatet landade på 1008 (1103) miljoner kronor. Det ger en mager marginal på 3,9 procent. 

Förklaringen till att vinsten sjunker jämfört med 2014 är att CMore numera räknas in i koncernen. Visserligen halverade tv-bolaget förlusten till cirka 250 miljoner kronor förra året, men det tyngde ändå det totala resultatet. 
– Jag är mycket nöjd över att vi under 2015 når ett resultat som är väl i linje med vår plan, samtidigt som vi i samtliga affärsområden gör stora investeringar. Parallellt med den stabila lönsamheten bedrivs ett intensivt arbete med att utveckla tjänster och produkter, för att i linje med vår strategi nå målet om att 50 procent av våra intäkter år 2020 ska komma från nya, primärt digitala, intäktskällor, säger Tomas Franzén i ett pressmeddelande. 

Redan i tisdags kunde Resumé avslöja att affärsområdet News under Gunilla Herlitz ledning ökade vinsten förra året. Även affärsområdet business to business ökade resultatet, vilket lyfts fram av koncernchefen:
– Från att för några år sedan ha varit ett affärsområde dominerat av traditionella affärstidningar kommer en majoritet av intäkterna idag från digitala affärsmedier och -tjänster.

Sämre gick det för böckerna, tv-verksamheten och magasinen som alla redovisar försämrade resultat jämfört med 2014. Boradcastings intäkter stiger kraftigt efter införlivandet av CMore – men resultatet tyngs också av samma anledning. Dessutom tas tunga investeringar för att bygga den omtalade "Viaplay-dödaren" som blivit kraftigt försenad: 

"TV4 går starkt och fortsätter investera tungt i innehåll och teknik. Den framgångsrika satsningen på lokalt innehåll ökade det linjära tittandet och den digitala konsumtionen nära fördubblades, med både nationella och digitala försäljningsrekord som resultat" heter det.

Koncernens gearing (nettoskulden i förhållande till eget kapital) uppgick till 1,05 (0,82). Likviditeten låg per den sista december på 6,3 miljarder kronor. 

Bonnier 2015 – så gick det:

Nettoomsättning per affärsområde SEK M 

2015

2014

Books

6 969

6 472

Broadcasting

7 738

6 448*

Business to Business

1 319

1 142

Growth Media

2 159

1 962

Magazines

4 045

3 944

News

4 675

4 705

Other

-999

-971

Bonnier AB totalt

25 906

23 702

*exklusive CMore. 

Operativt resultat (EBITA) per affärsområde SEK M 

2015

2014

Books

422

437

Broadcasting

417

589*

Business to Business

171

132

Growth Media

-127

-189

Magazines

250

310

News

363

332

Other

-488

-508

Bonnier AB total

1 008

1 103

 

Resultat SEK M 

2015

2014

Nettoomsättning 

25 906

23 702

EBITA 

1 008

1 103

EBIT

939

892

Finansnetto

-230

-365

Resultat före skatt 

709

527

Årets resultat

43

310