Den nya testbutiken ligger i Gränby i Uppsala. Butikslayouten är särksilt framtagen för att förmedla "en modern kundanpassad fackhandelsbutik utifrån unik kunskap och med omtanke som utgångspunkt". Medan de flesta butiker gör om för att kränga mer vill Systembolaget istället stödja personalens stora kompetens i att rekommendera drycker. 

– Systembolagets kunder ska få kunskap, inspireras och göra medvetna val. Det har varit otroligt spännande för oss att arbeta med ett uppdrag där målet är att öka kunskapen och inspirera – inte att driva försäljning, säger Marie Wollbeck, Creative Director på BAS, i en kommentar. 

I piotbutiken är butiksinredningen, den grafiska profilen och kommunikationen ny jämfört med vad vi är vana att se från Systembolaget. Testet kommer att pågå under sex månader och därefter beslutas om i vilken omfattning och takt det nya butikskonceptet kommer att rullas ut till Systembolagets 436 butiker.

Arbetsgruppen hos BAS:
Marie Wollbeck (creative director)
Torbjörn Nordkvist (strateg och kundansvarig)
Annika Rabe (strateg och projektledare)
Christine Schönborg (projektledare)
Anders Larsson (arkitekt).
Katrin Gullström (senior AD)
Stefan Sundström (senior AD)
Erik Dolk (AD)
Sebastian Löf (junior AD)