Du blir arbetskraftsinvandrare i gott sällskap. Svenskar i världen arbetar för 660 000 svenskars villkor utomlands. Förra årets pris Årets svensk i världen gick till hitlistornas Max Martin.

Om du vill ha utlandsjobb, hur går det till? Jag ringer runt i vår egen bransch. Den första som svarar jobbade som cd i London ett antal år. "Svenskar står högt i kurs som duktiga och punktliga, men var beredd på hierarki." När karriären skulle fortsätta i USA kom 11 september och förändrade allt. Den amerikanska chefen konstaterade: "It's over!".

Nästa person avverkade 15 år i tio länder i ett globalt bolag med världens mest kända matprodukter. Kina blev ett av länderna: "Kineser respekterar makt och berättar ogärna om problem. Som chef måste du vara alert och snappa upp själv. Samtidigt var de toleranta för kulturella felsteg. Paradoxalt nog är det lättare att göra bort sig i länder som liknar Sverige."

En tredje fick jobb som kontorschef i Saigon i Vietnam. "Som singel direkt från universitetet fick jag personifiera västvärldens frihet och positiva reformer för inhemska kolleger och möttes av stora famnen. Svensk ledarstil passade vietnameserna och vänskapsbanden fanns kvar i flera år."

En fjärde person var också cd med internationellt erkända jobb som öppnade dörrarna. London dammsög utlandet på talang och Sverige var ett digitalt föregångsland. Världens bästa och mest kända byrå började tjata. Hen mötte sedan ett klassamhälle: "Lätt överdrivet så hade alla projektledare och planners gått på Oxford eller Cambridge, medan kreatörerna ofta kom från arbetarklass."

Avslutningsvis, vi märker tydligt att våra uppdragsgivare vill ha mångfald och förändringskraft. Vi tog steget och grundade det internationella nätverket Talent Territory tillsammans med andra rekryteringsföretag i Europa och USA. Det är en brygga till världen för den som jobbar inom marknadsföring och kommunikation.

För att lyckas i utlandet, var öppen och försök att omfamna den nya kulturen så mycket du orkar. Acceptera skillnader, putsa fjädrarna och försök ändå vara dig själv.

Erik Haglöf
Vd på Bohmans Nätverk och opinionsbildare i Resumé.