Kampen mellan Discovery (ägare av Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport) och kabeloperatören Telenor (ägare av Bredbandsbolaget och Canal Digital) är när detta skrivs inne på den femte dagen. Vem som till slut vinner detta chickenrace med 800 000 kunder som gisslan får tiden utvisa.

En sak är säker: Båda parter sätter mycket på spel genom sitt agerande.

Affärsmodellen för tv är under snabb omvandling. Amerikanska bjässar som Netflix och HBO har tagit stora marknadsandelar i Sverige de senaste åren. Förr kunde TV3 och Kanal 5 tjäna rejält med pengar på att köpa in utländska dramaserier och ha flera långa reklamavbrott i varje program. Den affären är på väg bort, HBO vill hellre ha direktkontakt med sina kunder, många tittare betalar hellre en abonnemangsavgift än står ut med tre långa reklambrott under en timme.

Människors sätt att se på tv är idag ett helt annat än för bara några år sedan. För många är den traditionella tv-tablån helt ointressant, jag har själv gjort den resan. Man vet exakt vad man vill se, ofta genom tips på sociala medier. När tiden finns ser man på sina serier och filmer.

Mindre kommersiella kanaler som TV3 och Kanal 5 är dessutom pressade av SVT och TV4, vars största program i flera fall är starkare än någonsin. Den stora underhållningen och barnfamiljernas helgmys äger utan tvekan TV4. Det är ett av få sätt som fortfarande fungerar för reklamköpare för att nå en stor räckvidd i rätt målgrupp.

Det har också kommit in helt nya spelare på tv-marknaden. Youtube-nätverk som Splay och United Screen har skapat en imponerande räckvidd, främst bland yngre människor. Ytterligare en faktor: I mediekonvergensens tid gör allt fler aktörer rörlig bild, både Expressen och Aftonbladet har flera lovande format. Med Apple-tv eller Chromecast är det enkelt att se webb-tv på sin stora tv-skärm. Vad som är "tv-tv" och "webb-tv" har ingen betydelse.

Med det här i bakhuvudet känns striden mellan Discovery och Telenor märklig och daterad. Jag tror att båda parter tar en risk genom att välja att inte komma överens. Jag tror att faran är störst för kabeleroperatörerna. Den starka position som kabeloperatörerna har haft historiskt har byggt på att kunden varit tvungen att vara ansluten till ett kabel-tv-nätverk. Ofta satt tittarna fast i långa avtal via till exempel bostadsrättföreningar.

Idag ser marknaden annorlunda ut, det går alldeles utmärkt att se på tv utan att gå via en kabel-tv-operatör. I USA finns till och med ett begrepp för människor som fått nog av operatörerna, "cord cutters". Man säger helt enkelt upp alla gamla dyra abonnemang och börjar om. Eller ser mycket mindre på tv. Det är ingen vågad gissning att det finns tusenlappar spara för de flesta av oss.

Tv-branschens idé om att sälja paket med olika kanaler är bara begriplig om man är kamrer på en kabeloperatör eller ett tv-nätverk. Att man ska tvingas få en viss tablåsänd tv-kanal om säg fiske för att man verkligen vill se på fotboll är obegripligt. Eller i alla fall ett symptom på kortsiktig girighet.

En källa med insyn i vad som händer konstaterar att Kanal 5 gick stärkt ur förra striden med kabeloperatören Telia. Under konflikten ökade Femmans tittande via playtjänsten. När blockaden var över och Telia kopplade på flödet igen låg det högre tittandet på Discovery Play kvar. Frågan är hur arg man blir för att missa Ninja Warrior Sverige, Sofias Änglar eller bandy-VM.

Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket.

***
Grattis till Prime (åtta) och Forman & Bodenfors (tvåa) som både prisas av hyllade Contagious för sin kreativitet!
***
LRF ska sälja sina magasin. Har för tillfället svårt att se att det kommer blir en lysande affär, vare sig för köpare eller säljare. Men till rätt pris kanske Aller eller Bonnier slår till.
***
Försöket med ett "Netflix för magasin" ska bli intressant att följa. Jag tror rent principiellt inte att PDF-liknande tjänster är rätt sätt att utnyttja digitala medier. Men jag har inte testat tjänsten Flipp från Egmont, den kan ha någon magi som jag inte har fattat.
***
Ryktet om papperstidningens död tycks vara något överdrivet, Bonnier News tjänar 363 miljoner kronor, trots digitala investeringar på över 200 miljoner kronor. Affärsområdeschefen Gunilla Herlitz tror att det den tryckta papperstidningen kommer att finnas kvar "längre än vad många tror". Samtidigt konstaterar hon att nedgången för printannonser är strukturell och aldrig kommer att öka igen. Och att utvecklingen går mot att betalt från läsarna istället för från annonsörerna. Säkert jobbiga sanningar att ta in för många journalister. Men utan tvekan sant.
***
Bonnier som helhet gör en vinst på drygt en miljard kronor. Jag kommer osökt att tänka på gamle TV4-chefen Björn Nordstrands citat "det här var på den tiden en miljard var mycket pengar".
***
Äskar att CMore sänder de Allsvenska lagens försäsongsmatcher!
***
Du har väl inte missat att det numer går att blåsa håret av Donald Trump? En mycket rolig svensk viral succé signerad svenska byrån Animal. Läs mer här.
***
Trevlig helg!