Mohamed Abdelghafour, eller Younes som han kallas, kom till Sverige för två år sedan. Sedan dess har han alltid fått frågan om var han kommer ifrån. Som statslös och utan känsla av tillhörighet till något land var det inte helt enkelt för honom att svara på frågan. Förra månaden gjorde han en tatuering. Hans arm pryds numera med texten "I'm from earth" med en filmkamera som symboliserar hans yrkesidentitet.

– Om jag träffar en egyptier kommer han säga att vi tillhör samma land, men det kan jag inte relatera till eftersom jag blev utkastad. Jag kom fram till att det är planeten jorden jag kommer ifrån, ingenting annat.



Som palestinsk flykting hade Younes uppehållstillstånd i Egypten. I landet hade han bott i nästan hela sitt liv. Efter universitetsexamen hamnade han i filmindustrin och arbetade som filmskapare och filmproducent med både reklam- och spelfilmer. Han berättar hur han utan förvarning fick avslag på sin ansökan om förnyat uppehållstillstånd, efter åtta års arbete. När konflikten mellan Egypten och Palestina trappades upp blev det allt svårare i landet för Younes och han riskerade att bli fängslad. Som statslös kunde han inte heller återvända till Israel och Palestina. Väl i Sverige hamnade han på flyktingförläggningen i Mariannelund. Numera bor han tillsammans med sin svenska flickvän i Stockholm.

Younes har kvar sitt produktionsteam i Egypten som försöker få med honom i projekt på distans. Younes har även praktiserat som producent på Adamsky, men det är rörlig bild han föredrar. Han skickade ut sitt cv till flera produktionsbolag, utan svar. Genom Migrationsverket fick han en ny möjlighet.

– På Åkestam Holst hittade jag rätt, det är samma arbetsprocess och flöden som jag är van vid. Jag började andas igen och kollegornas värme har betytt jättemycket.

Det var i höstas som Göran Åkestam blev kontaktad av Migrationsverket med en fråga: Ville Åkestam Holst ta emot en asylsökande för fyra månaders praktik? Younes, Mouddar Kouli och Mounir Shekho konkurrerade om samma praktikplats när de kom till byrån för enskilda intervjuer. Efter att ha träffat trion bestämde sig Åkestam Holst för att alla skulle få en praktikplats.

– För oss var det en självklarhet. Man kan inte göra allt, men man kan bidra med något. Dessutom hade alla jobbat med liknande arbetsuppgifter tidigare. Från vår sida var det här en liten insats som bidrog till att det fick en bättre start på tillvaron i Sverige, säger Åkestam Holsts vd Petronella Panérus.

I oktober klev Younes från samt Mounir Shekho och Mouddar Kouli från Syrien in på byrågolvet.

Erik Nordenankar, som gjorde intervjun och är en god vän till mig i dag, har sagt till mig: "När vi såg er tre tillsammans så trodde vi inte att ni var så kvalificerade och hade jobbat i den kreativa sektorn." Han hade ett annat sätt att se på flyktingar innan han träffade oss. Nu förstod han att vi var duktiga yrkesmän som av olika anledningar tvingats fly och måste börja om från början, berättar Younes.

I Egypten har Younes bland annat jobbat med påkostade produktioner för byråer som JWT och Impact BBDO och med varumärken som Snickers, Vodafone och Pepsi. Han har även vunnit priser på de internationella festivalerna Mena Crystal och Dubai Lynx. Bland annat jobbade han som art director med den prisbelönta reklamfilmerna för Panda Cheese 2011. 


– När jag kom hit ville jag ta reda på om branschen och arbetssättet såg annorlunda ut jämfört med i Egypten. I dag inser jag att det exakt samma sak, eftersom jag arbetade på byråer med internationella uppdrag i Egypten. Den enda barriären för oss är språket. Praktik är en sak, men utan att kunna svenska är det ingen som kommer att anställa dig.

2010 lämnade Mouddar Kouli jobbet som tillförordnad marknadschef på Mercedes-Benz i Qatar för att starta det egna bolaget Gravo Print, inriktat på presentartiklar till events och kampanjer för företag. Han berättar för Resumé om hur han två år senare jobbade med ett uppdrag för VM i strandfotboll och tog han fram flaggor till de deltagande nationerna. Samtidigt var han tennistränare åt en kvinna som frågade honom varför nätet på en tennisracket har en massa hål. Han förklarade att det berodde på att det minskade luftmotståndet och gjorde racketen enklare att svinga. Det var då han kom på idén att göra en flagga i samma material, som släpper igenom vinden.

Han vände sig till en flaggforskare som hittade material i Syrien och Tyskland. Regeringen i Qatar föll för idén, Mouddar Koulis företag fusionerades med The Look Company och blev officiell leverantör av flaggan. Åren fortlöpte med framgång, men 2015 hade relationen mellan Qatar och hans hemland Syrien blivit frostigare.

– Då såg det inte längre bra ut att jag som syrier gjorde Qatars flagga. De berättade att staten skulle ta över företaget och betala mig med två årslöner. Jag tyckte det var orättvist att de skulle betala mig – med mina egna pengar. Jag vägrade gå med på villkoren och blev fängslad. Det blev en vecka i isoleringscell, en vecka i vanligt fängelse och en vecka i utvisningskärna innan de skulle skicka ut mig ur landet.

Efter nio år i Qatar fick Mouddar Kouli besked om utvisning till Syrien. Men han berättar själv att flaggan hade gett honom en så pass bra relation med Qatars politiska ledning att de lät de honom åka var han ville. Mouddar Kouli hamnade först i Grekland, sedan i Berlin, innan han kom till Stockholm i augusti.

Mounir Shekho kom till Sverige från Syrien och har sin fru och sina barn bosatta i Egypten. I september flyttade han in hos sin syster utanför Stockholm som bor i Sverige sedan flera år tillbaka. Eftersom han är utbildad inredningsarkitekt flyttade han sin praktik från Åkestam Holst till arkitektkontoret Sandellsandberg där han fortfarande spenderar sina dagar.

– Det är ett nytt sätt för mig att komma till en reklambyrå eftersom jag inte har jobbat på det sättet tidigare. I stället började jag hjälpa till med renoveringen på våningen under byrån. Åkestam Holst hjälpte mig sedan att få en praktikplats på Sandell Sandberg.

Trion har tagit olika resor under praktiken. Mounir Shekho hamnade på en arkitektbyrå, Younes har samregisserat en film för Pressbyrån, arbetat med Ikeas julkampanj och har byggt upp ett kontaktnät bland produktionsbolagen. Mouddar Kouli, som ville lära sig flera sidor av branschen, jobbade på systerbyråerna StudioNoc och Åkestam Holst Promenad under praktiken som avslutades vid månadsskiftet. Men fortfarande återstår en central pusselbit för framtiden i det nya landet.

Mouddar Kouli och Mounir Shekho tittar på filmen för Pressbyrån som Younes samregisserade under tiden på Åkestam Holst.

Alla tre väntar på att få komma till Migrationsverket för intervju. Sedan kommer det att dröja ytterligare innan besked om uppehållstillstånd kommer.

– Om vi fick klaga på något i Sverige så skulle det vara asylprocessen, den gynnar ingen i dagsläget, säger Mouddar Kouli.

Mouddar Kouli har skissat ihop en rad förslag till Migrationsverket och ska träffa dem under veckan för att framföra sina idéer. Han har även kontaktat Hyper Island som nu söker efter volontärer för att hjälpa honom ta fram en app där nyanlända kopplas ihop med idrottslag i Sverige i syfte att integreras.

– De borde integrera folk direkt istället för att ha en så lång prövningstid. Det vore bättre om du fick en intervju med Migrationsverket direkt när du kommer. Då blir det också enklare för myndigheten att se om de som kommer kan skapa någon nytta för samhället. Och samtidigt ge andra snabbare avslag om det visar sig att de inte har skäl att få stanna i landet eller rätt syften. I dagsläget fokuserar jag mest på mina integrationsprojekt.

Vilken är den största skillnaden som ni märkte i hur ni med era erfaranheter och de övriga på Åkestam Holst tänker kring kommunikation?
– Vi kommer alltid tillbaka till kulturen, att man ska dela på saker, familjevärderingar och ibland till och med religion när vi skapar idéer. I Sverige beaktar man mer hälsoaspekter, miljö och hållbarhet En annan sak är den politiska korrektheten som är väldigt central här. Utan att vara elak så förstår vi inte var den här ängsligheten kommer ifrån. I Mellanöstern är det en icke-fråga, säger Mouddar Kouli.

När Mouddar Kouli var med i arbetsgruppen för en SAS-kampanj var uppdraget att skapa ett nytt namn för Eurobonus. Han föreslog "Norse" vilket syftar på gruppen tyskar som bosatte sig i Skandinavien på 1300-talet. Idén möttes av starkt mothugg.

– Det är intressant att svenskar inte intresserar sig för sin egen historia. Jag fick förklara historien om Vasa-skeppet för en svensk. När jag föreslog "Norse" skakade många på huvudet och sade: "Det där kommer att tolkas som rasistiskt, politiskt inkorrekt och exkluderar många människor i landet". För mig är det jättekonstigt. Sverige borde omfamna sin historia så att nyanlända också kan känna stolthet över den. I Syrien sjunger vi nationalsången i skolorna varje dag så att alla kan känna sig som syrier. Här skäms man över sin historia på grund av politisk korrekthet.


Vad har ni lärt er om Sverige genom att arbeta i reklambranschen?

– Jag har lärt mig om hur folk jobbar här och hur den svenska byråkulturen fungerar. De reklamkampanjer som görs är kreativa och säger mycket om landet, tänket och hur de löser problem, säger Younes.

Om ni tittar tillbaka på tiden här i Sverige. Hur viktig har praktiken varit?
– Innan vi började på praktiken hade vi lärt känna några svenskar. Jag tycker inte det är så svårt att få kontakt. När du tar kontakt med svenskar är de ofta väldigt trevliga. När vi väl började på byrån blev våra nätverk större. Kollegorna här på byrån har varit väldigt hjälpsamma så fort de märker att du behöver något. Praktiken har gett oss många vänner och genom att vara i en miljö där man talar svenska varje dag så får man också en känsla för det svenska språket, säger Mouddar Kouli.

I Sverige kritiserar vi ofta oss själva för att vara dåliga på integration. Ni verkar ha upplevt något annat?
– Svenskar är för självkritiska. Nu ser man väldigt många människor som engagerar sig i flyktingfrågan och hjälper till med integrationen. Det krävs också att de som kommer hit jobbar för att bli en integrerad del av samhället. Det är inte bara svenskarnas ansvar.

Bristen på mångfald är en omdebatterad fråga i den svenska reklambranschen. Under en filminspelning frågade en ljudtekniker Younes hur han som flykting kom in i branschen.

– Han var överraskad över att se mig där eftersom den svenska reklambranschen ser ut som den gör och konkurrensen är så hård. Samtidigt vet jag att om jag lär mig språket så kan jag bidra med idéer som är sällsynta då jag har ett annat perspektiv. Eftersom vi kommer från olika bakgrunder tänker vi så klart på ett annat sätt kring vissa frågor. Jag tror att våra perspektiv kan driva den kreativa processen framåt eftersom det blir en annan dynamik.

Under hösten har de försökt följa med i rapporteringen kring flyktingkrisen via medierna. Bland annat har de hållit sig uppdaterade om händelserna i Kungsträdgården förra sommaren samt dådet på HVB-hemmet utanför Göteborg för några veckor sedan, eftersom de känner att det berör dem.

– Ibland blir jag ledsen över hur medierna uppmärksammar flyktingfrågan. Ofta är rapporteringen svartmålande. Det är klart det finns lata människor som inte jobbar eller kriminella som begår brott. Men det finns också positiva exempel som borde lyftas fram oftare. Människor som mig, statslösa som fått börja om från början och som kämpar för att göra rätt för sig, säger Younes.

Vad ser ni för framtid här i Sverige?
– Att jag kan hitta ett bra jobb och kunna ta hit min familj som jag saknar väldigt mycket. De bor i Egypten och jag har kontakt med dem varje dag, säger Mounir Shekho.

Younes:
– Allt hänger på att jag får ett positivt beslut från Migrationsverket. Tills dess fokuserar jag på att må så bra som möjligt och jobbar hårt för att lära mig språket. Min sambo stöttar mig i allt och vi vill båda framåt. Det jag vill är att hitta en stabil vardag och känna tillhörighet. Och givetvis fortsätta jobba med film.

– Jag hoppas att jag får gehör för mina idéer kring integrationen. Med mina erfarenheter kan jag vara till hjälp för nyanlända. På sikt kanske jag startar ett eget företag, säger Mouddar Kouli.

FAKTA
Mouddar Kouli
Ålder: 
31 år
Familj: Mamman som utvisades till Syrien. Har två äldre bröder boende i Kuwait och Saudiarabien. 
Uppväxt i: Syrien
Utbildning: Studerade bioteknik och humangenetik och tog ingenjörsexamen vid
Jordan University of Science and Technology 2006.
Trivia: Har vunnit flera tennismästerskap som tonåring i Syrien och gjorde ett utbytesår i Kanada innan han tog sig till Jordanien för att fullfölja sina studier. Är i dag tennistränare på Stockholms universitet. 

Mouddars favoritreklamfilm: 


Och favorit bland Bellow the line-kampanjer


Mohamed "Younes" Abdelghafour
Ålder: 29 år
Familj: Sambo
Uppväxt i: Egypten
Utbildning: Examen vid IAEMS (Cairo Film Academy)

Younes favoritreklamfilm:

Mounir Shekho
Ålder: 
38 år
Familj: Fru och två barn som bor i Egypten.
Uppväxt i: Latakia, Syrien
Utbildning: Examinerad inredningsarkitekt vid School of Architecture i Dubai.