Omsättningen sjönk från 537 miljoner kronor till 443 miljoner kronor.

– Att omsättningen är lägre beror på att lokal-tv fortfarande fanns i siffran för 2014. Det viktigaste är resultatet och att vi har en ordentlig affär utanför grundprogrammen vi gör för TV4. Under 2015 nådde vi en omsättning på drygt 35 Mkr i våra nya affärer. Att vi lyckats bygga upp den verksamheten så fort på en så pass konkurrensutsatt marknad och att vi även har lyckats ha beställningar utanför Bonnier är vi väldigt nöjda med, säger Åsa Tillberg till Resumé.

Bland programmen som Nyhetsbolaget sålt externt under 2015 nämner Åsa Tillberg "Vägens hjältar" som är en beställning från Kanal 5. Enligt Åsa Tillberg har flera andra externa försäljningar gjorts under året, men hon vill inte kommentera de programmen specifikt. 

I höstas tog Nyhetsbolaget över det förlusttyngda produktionsbolaget Scandinavian Studios från Bonnier Growth Media. Målet är att vända utvecklingen för verksamheten och att även affären ska bli lönsam under 2016. 2013 lades TV4 News ner och följande år försvann 125 tjänster i samband med att släckte TV4-Gruppen sina lokala nyhetsstationer. Enligt Åsa Tillberg har Nyhetsbolaget inte behövt göra sig av med personal under 2015. Antalet anställda är omkring 280 för 2015 (351).

Verksamheten har fått hittat nya vägar efter 2013, då TV4 News var en viktig del och även stod för hälften av de dåvarande förlusterna.

Hur har ni vänt till vinst?
– Vi har effektiviserat verksamheten något enormt. Det gäller dels alltifrån vikarier och schemaläggning till programverksamheten där vi i år har 40 procent lägre kostnad per producerad minut jämfört med 2013.

– Resultatet 2015 är en liten förbättring jämfört med budget. Nu har vi fått ner de strukturella kostnaderna och är på fast mark.

Hur har kostnadsbesparingarna påverkat kvalitén på programmen?
– Jag anser att programmen har blivit bättre. Det ser vi också på tittarsiffror och på trafiken digitalt.

Åsa Tillberg berättar att målet att bli plattformsneutralt som organisation har genomförts fullt ut 2015. Tack vare långsiktigt arbete på sociala medier har tittandet i de digitala kanalerna fått en skjuts.

– I Nyheternas livesändningar i samband med Charlie Hedbo låg de startade strömmarna på 1,5 miljoner. I samband med terrorattackerna i Paris var siffran fyra gånger högre. Vi hade också lång titt - ca 40 minuter - per startad ström på livesändningarna.

Inför 2016 kommer Nyhetsbolaget satsa på att öka andelen externa uppdrag, bland annat gentemot företagskunder. Hon vill dock inte nämna vilja företag Nyhetsbolaget har som kunder i dagsläget.

– Målet för 2016 är att öka omsättningen i våra nya affärer och bland externa uppdragsgivare. Arbetet med företagskunder är i sin linda, säger Åsa Tillberg till Resumé.

Nyckeltal:
Omsättning: 443 Mkr
Operativt rörelseresultat: 700 Tkr
Omsättning nya affärer: 35,5 Mkr