I fredags skrev Resumé om att Bonnier ökade sin omsättning, men minskade vinsten under 2015. Det beror nästan helt på att C More har inkluderats i bokslutet, säger koncernchefen Tomas Franzén. Ägandet i C More flyttades under 2013 ut från Bonnier AB, då Bonnier bestämde sig för att sälja sina 65 procent till Telenor. Det hela slutade med att Bonnier under 2014 köpte Telenors 35-procentiga del och blev helägare till C More.

– C More förlorar ganska mycket pengar, men har halverat sin förlust 2015, jämfört med 2014. Jämför vi ”lika för lika” så är Bonniers lönsamhet något bättre i år, men genom att vi räknar in C Mores förlust så sjunker den. C Mores är nära att fördubbla antalet digitala abonnenter mellan 2014 och 2015, säger Tomas Franzén, som precis avslutat ett styrelsemöte på Bonnier Publications i Danmark.

Bonniers största affärsområden Broadcasting och Books ökade båda sin nettoomsättning. Books, med bokförlag i Sverige och internationellt, minskade det operativa resultatet till 422 (437) miljoner.

– Bokverksamheten utvecklas positivt i Sverige. Bonnierförlagen gjorde ett bra år och vi driver det fjärde största förlaget i Storbritannien. Den marknad som drar ner resultatet är Finland där vi driver två verksamheter. Den finska ekonomin har utvecklats mycket svagt sedan 2008, och de flesta verksamheter här kämpar på olika sätt. Vi driver även tv-bolaget MTV här, som har förlorat en del pengar, men som vi tror kommer stå starkt när väl makroutvecklingen ljusnar.

– Att vi ökar vinsten inom dagstidningar är en annan höjdpunkt från 2015, liksom att TV4 förbättrar resultatet trots stora investeringar i både teknik och nytt programinnehåll.

Tomas Franzén delar in Bonniers intäkter i tre typer: traditionella intäkter, till exempel printannonsering och intäkter från linjär-tv-reklam (60 %), böcker (20 %) och digitalt (20 %).

– I de 60 procenten är det hård konkurrens och här utsätts vi för strukturella förändringar. Böckerna och digitalt med business-to-business och event, går stabilt. När vi förlorar tryckta intäkter måste vi bygga på med nya intäkter. Tanken är att de digitala intäkterna ska vara 50 procent 2020. Och då ska vi inte minska omsättningen. Tittar man i år så har vi sparat kanske 400-500 miljoner kronor och allokerat om dem pengarna i satsningar på digital tillväxt, både i utveckling av befintliga verksamheter och i satsningar på helt nya tjänster.

För pengarna har Bonnier exempelvis rekryterat 350 nya medarbetare med tech-fokus under det senaste året.

– Detta samtidigt som vi håller vår lönsamhet på en miljard. Medan vi bygger om strukturen så har vi ägare som accepterar ett blygsamt resultat. Det är strukturomvandlingen vi är fullt upptagna med och det är det jag har jobbat med sedan jag började i mars 2014. Jag känner mig nöjd över att kunna hålla intäkter och resultat intakta i den kraftiga omställningen.

Vilket område finns det störst potential i framöver?
– Växande områden kommer vara affärstjänster i business-to-business och naturligtvis konsumenttjänster inom broadcasting och böcker. De flesta förvärv vi har gjort den senaste tiden är inom B2B, bland annat det digitala utbildningsföretaget Clio. Vi arbetar hårt med att få betalt för innehållet direkt från konsument.

Tomas Franzén är klar kring en ståndpunkt.
– Jag tror ingen har patentsvaren när det gäller hur man ser till att flytta en traditionell business till digitalt. Men man måste våga testa. I takt med att du lär dig saker så kommer du rätt. Det är inget du löser md ett enskilt hugg eller en enskild lansering med buller och bång.

Kommer Bonnier klara målet om att spara två miljarder fram till 2018?
– Vi ligger mer än väl i linje med plan gällande besparingar. Vi har också börjat se en tillväxt i nya intäkter, men där man måste vara uthållig. Det är helt avgörande för Bonnier är att vi har den stora turen att vara privat familjeägt företag som inte optimerar nästa års vinster, utan arbetar för att lämna över bolaget starkt rustat till nästa generation. De närmaste åren är jag nöjd med en miljard i resultat, men på lite längre sikt bör vi absolut kunna sikta högre, säger Tomas Franzén.