I januari månad förmedlades 879 miljoner kronor via medlemmarna i Sveriges Mediabyråer. Det är en minskning med 4,3 procent, eller 40 miljoner,  jämfört med samma månad 2015. Internet och TV är de enda mediekategorier som ökar – 4,9 procent respektive 3,8 procent. 

– Medieinvesteringarna 2016 inleder svagt och investeringsnivån är den lägsta för januari sedan 2010. Flertalet mediekategorier backar kraftigt, däribland sök. Jag tror dock att tappet för sök till stor del kan förklaras av att flera mediebyråer har specialistbyråer i sitt nätverk som hanterar kategorin för sina mest sökintensiva kunder. Dessa volymer redovisas inte i mediebyråbarometern, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.

För tv, som är den största mediekategorin i undersökningen, innebar däremot månaden ett trendbrott.
– TV vänder den negativen trenden från 2015 och vi kan se att fler annonsörer verkar har satsat på TV under januari, en period med många tittare och låga priser. Trots fallande PUT och minskade medieinvesteringar i stort lyckas alltså TV hålla emot, vilket tyder på att mediebyråer och annonsörer fortfarande har stort förtroende för TV som kanal, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Kräftgången för print fortsätter och den enskilda kategori som backar mest är fackpress med omkring 42,1 procent. Landsortspress backar med 2,9 procent, men men den totala volymen om 54 miljoner kronor är i linje med tidigare januarimånader.