Lättklädda kvinnor som äter banan, häller mjölk över sig och slickar på Kendockor. Det var pornografiska syner som mötte klädkedjan New Yorkers kunder på hemsidan i januari. Tomas Gunnarsson, även kallad Genusfotografen, uppmanade folk att kritisera företaget. Detta resulterade i 32 anmälningar från privatpersoner, samt även Sveriges Kvinnolobby och Uknight,  till Reklamombudsmannen. Det startades även en kampanj mot klädkedjan.

Det handlar om totalt 20 bilder som Reklamombudsmannen har tagit ställning till. Flera anmälare anser att reklamen anspelar på sex och pornografi och att det är extra allvarligt med tanke på annonsörens unga målgrupp. En av bilderna visar en kvinna på toaletten som inte lämnas ifred och som anmälarna menar kränker kvinnors privatliv och glamouriserar sexuella trakasserier.

New Yorker skriver i sitt yttrande att ”mode ibland kan vara provocerande”. De säger vidare att ”annonsören är på alla sätt för jämställdhet och ber om ursäkt till dem som på något sätt känner sig diskriminerade av dessa bilder”.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd konstaterar att underklädesreklam i viss mån måste anses utgöra sexuella blickfång, men att New Yorker i sin marknadsföring har gått för långt. Det gäller främst då kvinnorna visas upp med ett attribut som ger ett pornografiskt intryck. Flera av bilderna är grovt sexualiserade, skriver RON.

Kvinnorna framställs som rena sexobjekt, varför RON väljer att fälla reklamen.

Det är inte första fällningen som RON gjort mot New Yorker. Klädkedjan fälldes i augusti 2015 för reklam där kvinnorna framställdes som sexobjekt. New Yorker hade då valt att kampanja med temat ”Fifty Shades of Grey”.

LÄS MER: Uppmanar till kritikstorm mot klädkedjan som frossar i sexism